Konstruēšanas izmantošana radošās domāšanas sekmēšanā 5-6 gadīgiem bērniem
Autor
Nikolajeva, Ruta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Datum
2018Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kvalifikācijas darbs: konstruēšanas izmantošana radošās domāšanas sekmēšanā 5-6 gadīgiem bērniem. Darba autore: Ruta Nikolajeva. Zinātniskā vadītāja: Dr. paed. Dagnija Vigule. Pētījuma mērķis: teorētiski un praktiski izzināt konstruēšanas iespējas 5-6 gadu vecu bērnu radošās domāšanas sekmēšanai. Pētījuma uzdevumi: 1. Analizēt teorētisko literatūru par radošo domāšanu pirmsskolas vecuma bērniem. 2. Pētīt 5-6 gadu vecu bērnu radošo domāšanu pēc izvirzītajiem kritērijiem. 3. Apkopot un analizēt pētījumā iegūtos datus. Pētījuma metodes: teorētiskās pētniecības metodes: pedagoģiskās, psiholoģiskās, zinātniskās literatūras analīze. Empīriskās pētniecības metodes: novērošana un datu analīze. Pētījuma bāze: pirmsskolas izglītības iestāde, 5-6 gadīgā grupa. Kvalifikācijas darba apjoms: 67 lappuses, 59 bibliogrāfiskie nosaukumi, 2 tabulas, 23 attēli, 10 pielikumi. Darbs sastāv no ievada, divām daļām, pirmajā daļā ir trīs apakšnodaļas, otrajā daļā divas apakšnodaļas, secinājumiem, priekšlikumiem, literatūras un avota saraksta. Pirmajā nodaļā aprakstīts 5-6 gadu vecu bērnu pedagoģiski psiholoģiskais un domāšanas raksturojums, radošās domāšanas raksturojums un konstruēšanas iespējas radošās domāšanas sekmēšanai. Pētījums tiek balstīts uz Ļ. Vigotska, Ž. Piažē, G. Svences atziņām par vecumposmu un domāšanas attīstības posmiem, R. Fišera, Z. Kagaines, R. Bebres atziņām par radošo domāšanu un S. Brengules, S. Vaicekauskas, Z. Lištvana, L. Kucakovas, O. Ļitvinovas, V. Hibneres pedagoģiskajām atziņām par konstruēšanu pirmsskolā. Otrajā nodaļā tika veikts empīrisks pētījums, kurā praktiski tika izzinātas bērnu radošo domāšanu sekmējošas konstruēšanas iespējas. Pētījumā tika pierādīts, ka mērķtiecīga konstruēšanas izmantošana sekmē 5-6 gadu vecu bērnu radošo domāšanu. Qualification paper: Facilitating creative thinking through construction play in 5-to-6 year old children. Author of the qualification paper: Ruta Nikolajeva. Academic promoter: Dr. paed. Dagnija Vigule. Aim of the research: To study both theoretically and practically construction play possibilities for promoting 5-to-6 year old children’s creative thinking. Research tasks: 1. To analyse theoretical literature on creative thinking of preschool children. 2. To describe creative thinking of 5-to-6 year old children according to proposed criteria. 3. To collect and analyse research data. Methods of research: theoretical research methods: pedagogical, psychological, scientific literature analysis. Empirical research methods: observation and data analysis. Research base: preschool educational institution, 5-to-6 year old age group. Volume of the paper: 67 pages, 59 bibliographical titles, 2 tables, 23 pictures, 10 annexes. Qualification paper consists of an introduction, two chapters - first part with three subchapters and second part with four subchapters, conclusions, recommendations, and a list of bibliography sources. The first chapter studies both pedagogically psychological and thinking aspects of children aged 5 to 6 years old, characteristics of creative thinking and possibilities for promoting creative thinking through construction play. Theoretical study is based on scientific researches of such authors as V. Sila, A. Špona, Ļ. Vigotskis, G. Svence, V. Hibnere, A. Vorobjovs, R. Bebre. Second chapter is dedicated to the empirical research aiming to study practically the possibilities of promoting children’s creative thinking through construction play. The research has proved that purposeful use of construction play provides facilitating effect on creative thinking skills of 5-to-6 year old children.