5 gadīgu bērnu pašapziņas veicināšana kustību rotaļās
Autor
Palde, Kristiāna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Datum
2018Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kvalifikācijas darbs izstrādāts par tēmu “Piecgadīgu bērnu pašapziņas attīstība kustību rotaļās”. Pētījuma mērķis ir pētīt piecgadīgu bērnu pašapziņas attīstības iespējas kustību rotaļās. Tēma aktuāla, jo sabiedrībā ar vien vairāk tiek runāts par bērniem ar dažādām psihiskām problēmām, taču, kad tās jau konstatētas, lielākoties iespējams tikai cīnīties ar sekām. Autorei šķita interesanti izpētīt kā ar kustību rotaļu palīdzību attīstīt bērnu pašapziņu, kas ir kā rezultāts labākai psihiskajai un fiziskajai attīstībai. Pētījums izstrādāts 2 daļās. Pirmā- teorētiskā, otrā- praktiskā. Teorētiskajā daļā sniegts pašapziņas jēdziena skaidrojums, kā arī pašapziņu ietekmējošie faktori. Īpaša uzmanība pievērsta piecgadīgu bērnu pašapziņai, kā arī tās attīstības iespējām kustību rotaļās. Darbā apskatītas tādu autoru kā I. Kona, D. Dzinteres, I. Puškareva, E. Eriksona, K. Dēķēna, O. Svennes u.c. atziņas. Darba pētījumā aprakstīta pētījuma metodika, raksturota pētāmā grupa un sniegts pētījuma norises apraksts, kurš ietver sevī pedagoga anketēšanu (tikai viena, jo pētāmā grupa ir privātās pirmsskolas izglītības iestādes pilot grupa, kurā strādā 1 pedagogs un 1 pedagoga palīgs), pedagoģiskos novērojumus, kā arī pārrunas ar katru bērnu individuāli. Apkopojot iegūtos rezultātus kopumā bērniem ir labs pašapziņas līmenis, taču pāris bērniem tika novērota pazemināta pašapziņa. Pēc pētījuma tika vērots neliels progress bērnu aktivitātēs grupā, kas nozīmē, ka bērns sāka atvērties, iejusties grupā un viņa pašapziņa bija pozitīvi attīstījusies. Tāpat vērojams progress bērnu savstarpējās attiecībās un saskarsmē. Bērni, kuri bija noslēgti, vairāk iesaistās grupas nodarbībās un brīvajās rotaļās. Kā arī bērni, kuriem bija agresīvas uzvedības izpausmes, kļuva līdzjūtīgāki pret grupas biedriem Pēc pētījumā iegūtās informācijas iespējams secināt, ka kustību rotaļas pozitīvi ietekmē bērnu pašapziņu. Atslēgas vārdi: kustību rotaļas, pašapziņa, savstarpējās attiecības, saskarsme. Kvalifikācijas darba apjoms: 44 lpp, 24 attēli, 8 tabulas, 33 informācijas avoti, 3 pielikumi. Classification work is designed about topic called “The development of self-awareness of five-year-old children by movement activities”. The goal of this study is to learn more about the development of self-awareness of five-year-old children in movement activities. These topic is pressing nowadays because people in the modern society are talking more and more about children with various psychological issues, but once they have already been detected, the only way is to fight with consequences. Author found it interesting how the development of the child’s movement can improve their self-awareness, which is the result of better psychological and physical development. The study was made in two parts. The first part is thetheoretical part, the second part is a practical part. The theoretical part gives an explanation of the concept of the self-awareness, as well as factors influencing self- awareness of five-year-old children, as well as its development possibilities in the movements activities. The Author used literature of such writers as I. Kona, D. Dzinteres, I. Puškareva, E. Eriksona, K. Deķēna, O. Svennes and other quotes from different material. The study method described in the study paper describes the research group and provides a description of the study process, which includes the pedagogs questionaire (only one since the research group is a private pre-school educational institution pilot group with 1 pedagogue and 1 assistant of the pedagogue) pedagogical observations as well as discussions with each child individually. In summary, the results obtained from this study have a good increase of self-awareness for children, but still children had lower self-awareness. After the study, we saw some progress in childrens activities which means thatthe children begin to open up to the group and has developed self-awareness more to positive side. There is also progress in children’s relationships and contact inbetween each other. Children who were closed in to them selves more involved in group activities and other interactions. As well as children who had agressive manifestations of behavior became more sympathetic to the members of the group. Keywords: movement activities, self-confidence, mutual relationships, communication This study contains: 44 pages, 24 pictures, 8 tables, 33 sources of information, 3 attachments.