Folkloras ietekme uz pirmsskolas vecuma bērna valodas attīstību
Autor
Gornova, Lidija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Datum
2018Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kvalifikācijas darbs izstrādāts par tēmu “Folklora ietekme uz pirmsskolas vecuma bērna valodas attīstību”. Izvelētās tēmas aktualitāte ir tajā, ka strauji palielinās bērnu skaits ar aizturētas valodas attīstību un dažādiem valodas traucējumiem, bērniem iestājoties pirmsskolas iestādes, kur atbildību par bērnu valodas attīstību jāuzņemas gan pedagogiem, gan vecākiem. Lielu lomu pie valodas traucējumiem spēlē sociāli – kultūras faktors: vecāku aizņemtība darbā, kas noved pie nepietiekamiem kontaktiem ar vecākiem un vienaudžiem, galvenie sabiedrotie paliek televizors un dators. Tas ved pie svarīgākās ģimenes funkcijas zaudēšanas. Rezultātā zūd valodas vide, kurā attīstās bērna valoda. Pētījuma mērķis - izpētīt 3-4 gadu vecu bērnu runas attīstības veicināšanas iespējas, izmantojot pedagoģiskajā procesā mazās folkloras formas. Pētījums sastāv no divām daļām - teorētiskās un praktiskās. Teorētiskajā daļā ir izpētīti zinātniskie darbi par vispārēju bērnu valodas attīstību, kā arī pirmsskolas perioda etapi. Tie ir klasiskie L. Vigotska, Ž. Piažē, D. Elkoņina, K. Ušinska un citi darbi. Lai aprakstītu 3-4 gadu vecu bērnu attīstību, izmantoti A. Leušinas, I . Baturas, M. Koļcovas un citu zinātnieku darbi. Praktiskajā darbā parādīts darba metadoloğiskais pamatojums, grupas valodas attīstība, procesa apraksts: nodarbības ar bērniem, vecāku anketēšana un darbs ar vecākiem, iegūto rezultātu apstrāde un analīze. Pastāv vairākas metodes bērna valodas nostiprināšanai un korekcijai. Tās ir spēles, rotaļas, literatūra. Folkloras izmantošana ir viena no tām. VISC izstrādātajā mazākumtautību pirmsskolas programmmā viens no dzimtās valodas uzdevumiem ir paplašināt vārdu krājumu un iepazīstināt ar krievu tautas folkloru. Iegūtie rezultāti pierāda, ka pareizi virzīta folkloras mazo formu izmantošana pedagoğiskajā procesā palīdz kvalitatīvāk attīstīt bērnu runu. The theme of qualification paper is “The impact of folklore on the development of children's speech in the kindergarten”. The relevance of the theme is in the rise of delay in children's speech development in preschool age. The delay is generated by tendency of present society: parent's occupation, global computerization, the predomination of well-being over traditional domestic values. As a result of such tendency causes reduction of opportunities for children’s speech development. The aim of the research to show that the usage of folklore in the games and in communication with child have a positive influence on preschool's speech development. The research has two parts: theoretical and practical. In the theoretical part has been researched the literature about common development of children, as well the phases of development in the preschool age. The author has used the literature of L. Vygotsky, J. Piaget, D. Elkinin, K. Ushinskiy etc. For the purpose to describe the characteristic of three/four aged children’s development, the author has used the literature of A. Leushina, I. Batura, M. Kolcova etc. In the practical part the author has given the foundation of methodology, the verbal characteristics of children's speech development, the description of the process: lessons with children, discussion with children's parents, questionnaire, the comparison and analyse of received data. In the practical part the author has described the plan of lessons with usage of short form of folklore. The author has developed and planned a folklore material by different themes for twelve week’s period. The results of practical part show the rise of children's interest in folklore, the increase of children's vocabulary, improvement of pronunciation, as well children's speech become more coherent. The results of research prove that a purposeful usage of short form of folklore in pedagogy gives a possibility to reach the improvement of child's speech.