Sešgadīgu bērnu konfliktu cēloņu novēršanas iespējas lomu rotaļās
Autor
Kaminska, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sīle, Maruta
Datum
2018Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
“Sešgadīgu bērnu konfliktu cēloņu novēršanas iespējas lomu rotaļās” darba autore Liene Kaminska, darba vadītāja Latvijas Universitātes profesore Prof. Dr. paed. Maruta Sīle. Darbā analizēts – jēdziena “konflikts” definējums, konfliktu cēloņi un sekas, konfliktu raksturojums pētāmās problēmas kontekstā, konfliktu risināšanas iespējas lomu rotaļās. Pētnieciskajā daļā veikts pētījums, kura laikā tiek izzināts sagatavošanas grupas bērnu sociāli emocionālais raksturojums, populārākās lomu rotaļas pirmsskolas sagatavošanas grupā “X”, izpētīti biežākie konfliktu cēloņi un to risināšanas iespējas lomu rotaļās, veikta vecāku anketēšana, apkopoti iegūtie rezultāti. Darba mērķis - analizēt sešgadīgo bērnu konfliktu cēloņus un to risināšanas, mazināšanas iespējas pirmsskolas izglītības iestādes grupā” X”. Darba uzdevumi: 1. Veikt bērnu novērošanu; 2. Izpētīt biežāk sastopamos konfliktu cēloņus pirmsskolas sagatavošanas grupā; 3. Izpētīt, ar kādiem pedagoģiskajiem paņēmieniem var novērst un risināt konfliktsituācijas lomu rotaļās pirmsskolas vecuma sagatavošanas grupā; 4. Veikt vecāku anketēšanu, lai izpētītu ģimenes ietekmi uz bērnu uzvedību (konfliktsituāciju rašanos) pirmsskolas iestādē; 5. Apkopot un izanalizēt iegūtos rezultātus. Darbā izmantotās pētnieciskās metodes: Teorētiskā – literatūras analīze, empīriskā – bērnu novērošana, vecāku anketēšana. Pētījumā secināts, ka 6-7 gadu veco bērnu grupā konfliktsituācijas rodas bieži, var secināt, ka kopumā grupas iekšējais klimats tomēr nedaudz ir uzlabojies, bērni komunicē savā starpā daudz labāk, cenšas izprast viens otru, cenšas būt iecietīgāki viens pret otru, konfliktus cenšas risināt mierīgā ceļā, aprunājoties, taču ne vienmēr tas izdodas. Atslēgas vārdi: konflikts, lomu rotaļa, sešgadīgi bērni, pirmsskola. Darbs satur 88 lpp., 4 tabulas, 18 attēlus, 4 pielikumus , izmantoti 56 literatūras avoti. “Six years old children`s prevention options of the causes of conflicts in role plays”. Author of the work: Liene Kaminska, work supervisor: Professor of the University of Latvia Professor Dr. paed Maruta Sile. The work analyzes the definition of the concept of "conflict", the causes and consequences of conflicts, the characterization of conflicts in the context of the problem under investigation, and the possibility of conflict resolution in role play. In the research part, a study was conducted during which the socio-emotional characteristics of the children of the preparation group were studied, defined the most popular role plays in the pre-school preparation group "X", researched the frequent causes of conflicts and solving opportunities in role play, conducted parental questionnaires and summarised gathered results. The objective of the work is to analyze the causes of conflict of six-year-old children and finding the solution or conflict reducing opportunities in the pre-school educational institution in the "X" group. Tasks: 1. Carry out children's observation; 2. Explore the most common causes of conflict in the pre-school group; 3. Research which pedagogical techniques can be used to prevent and resolve the role of a conflict situation in playgroups in the preschool age group; 4. Conduct parental questionnaire, to investigate the influence of the family on the behavior of children (the emergence of conflict situations) in a pre-school institution; 5. Collect and analyze the obtained results. Research methods used in the work: Theoretical – Analysis of literature, empirical - child observation, parenting questionnaire. The study concludes that in a group of 6-7 year olds, conflict situations occur often, but overall the internal climate of the group has slightly improved, children interact with each other notably better, are trying to understand each other, trying to be tolerant towards each other, trying to solve conflicts peacefully by talking, but they do not always succeed. The work contains 88 pages, 4 tables, 18 figures, 4 annexes, 56 sources of literature have been used.