Izdegšanas sindroma, personības iezīmju un attieksmes pret profesijas prestižu sakarības skolotājiem.
Author
Hinca, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Svence, Guna
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Šī pētījuma mērķis ir noskaidrot vai pastāv statistiski nozīmīga saistība starp personības iezīmēm, izdegšanu un skolotāju attieksmi pret profesijas prestižu. Pētījuma izlasi veido 61 respondents, vecumā no 21 līdz 70 gadiem. Aptauja tika veikta tikai skolotājiem, strādājošiem vidusskolā, privātskolā un speciālā internātskolā. Pētījuma datu iegūšanai tika izmantotas trīs aptaujas: Emocionālās izdegšanas aptauja MBI (Maslach Burnout Inventury), autore K. Maslača, Latvijā tulkojusi Z.Skangale (Skangale, 2004); Skolotāju attieksmes pret profesijas prestižu anketa, kas sastādīta šī darba ietvaros; Lielā Piecinieka aptauja, BFI LV („The Big Five Inventory”, The Big Five Inventory; BFI, John, Donahue,& Kentle, 1991; Benet-Martínez & John,1998; adaptāciju latviešu valodā ir veicis Ivars Austers, 2007; Viktorija Perepjolkina, Emīls Kālis, 2012). Pēc pētījuma rezultātiem secināts, ka pastāv statistiski nozīmīga negatīva saistība starp emocionālo izdegšanu un personības iezīmēm atvērtību, apzinīgumu, ekstraversiju un pozitīva statistiski nozīmīga saistība ar neirotismu. Tiek novērota negatīva statistiski nozīmīga saistība starp Skolotāja attieksmi pret profesijas prestižu un izdegšanas Emocionālās iztukšotības skalu un Lielā Piecinieka Neirotisma skalu. The aim of this study was to find out if there are statistically significant correlations between personality traits, burnout levels and attitude towards prestige of teaching profession. The research sample consists of 61, aged 21 to 70 years. The survey was conducted only for teachers, working in secondary, private and special schools. Three surveys were used to obtain the study data: Maslach Burnout Inventury (MBI), translated into Latvian by Skangale, 2004; Attitude Towards Prestige of Teaching Profession Questionnaire, made as part of this work and The Big Five Inventory (BFI), John, Donahue,& Kentle, 1991; Benet-Martínez & John,1998; adapted in Latvian by Austers, 2007; Perepjolkina & Kalis, 2012. The research results show that there is a statistically significant negative correlation between burnout and personal traits openness, conscientiousness, extraversion and statistically significant positive correlation between burnout and neuroticism. There is a statistically significant negative correlation between Attitude towards prestige of teaching profession and Emotional exhaustion and neuroticism.