• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vidusskolēna kultūrkompetences veidošanās kultūras vēstures mācību procesā

Thumbnail
View/Open
17955-Austra_Avotina_2010.pdf (2.798Mb)
Author
Avotiņa, Austra
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Žogla, Irēna
Date
2011
Metadata
Show full item record
Abstract
Promocijas darba mērķis ir analizēt kultūras vēstures saturu vidusskolēna kultūrkompetences veidošanā, izvērtēt ieviesto "Kultūras vēstures" priekšmeta metodiku un formulēt izpētes rezultātus kā ieteikumus kultūrkompetences pilnveidei. Pētījumā ir trīs daļas, kurās apkopots jēdzienu kompetence, humānisms un kultūra zinātnisks skaidrojums, izveidota kultūrkompetences definīcija, veikta "Kultūras vēstures" mācību prirekšmeta teorētiskā analīze un izstrādāti vidusskolas līmeņa kultūrkompetences vērtējuma kritēriji un to indikatori. Rezultātā secināts, ka izstrādātie kritēriji ir praktiski izmantojami un ka piedāvātais saturs ir vidusskolas izglītības līmenim atbilstošs mācību modelis kultūrkompetences, kā integrētas personības īpašības ar mūžilgu vērtību, pilnveidei. Kultūrkompetence; kultūras vēsture; vidusskolas mācību process
 
Development of secondary school student’s cultural competence during studies of History of Culture The purpose of the thesis is to analyze the impact of the subject History of Culture on the development of secondary school students’ cultural competence. In addition the thesis analyzes the implemented methodology of the subject History of Culture and defines research results as suggestions for the improvement of the cultural competence. The thesis consists of three parts, where the scientific concepts of competence, humanism and culture are summarized; there is given the definition of cultural competence; there is carried out a theoretical analysis of the the subject History of Culture and there are developed evaluation criteria and indicators for cultural competence in secondary schools. As a result, it is concluded that the developed criteria are practically applicable and that the offered content is a corresponding learning model of the cultural competence for the educational level of secondary education to establish it as a personal quality of lifelong improvement. Cultural competence; History of Culture; secondary school study process
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/4634
Collections
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD [1374]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV