Dusmas un agresija vardarbībā cietušiem jauniešiem (16-18 g.v.) un dusmu pārvaldīšanas programmu efektivitāte
Autor
Poudžiunas, Inta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Bite, Ieva
Datum
2012Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Dusmas un agresija vardarbību pārcietušiem jauniešiem un dusmu pārvaldīšanas
programmas efektivitāte
Rezumējums (Abstract)
Pētījuma mērķis bija noteikt saistību starp pārciestas vardarbības pieredzi, dusmām un
agresiju 16-18 gadīgiem jauniešiem, kā arī izpētīt divu rehabilitācijas programmu efektivitāti.
Pētījuma pirmajā daļā pašnovērtējuma aptaujas par vardarbības pieredzi, traumas simptomiem,
dusmu izpausmēm, ieskaitot agresiju aizpildīja 288 mācību iestāžu audzēkņi. 98 respondenti
aizpildīja aptaujas otro reizi pēc 3 mēnešiem. Otrajā daļā 40 respondenti piedalījās pētījumā
izveidotās Individuālā dusmu pārvaldīšana programmas un Individuālās integrētās rehabilitācijas
novērtēšanā. Rezultāti liecināja, ka augstāks pārciestās vardarbības līmenis prognozē nozīmīgāku
agresiju. Traumas simptomu un dusmu izpausmju līmenis grupā bez psiholoģiskās intervences
nozīmīgi nemainījās. Abas izmantotās programmas efektīvi samazināja agresīvu uzvedību, bet
programmām bija atšķirīga ietekme. Ar Individuālais dusmas pārvaldīšanas programmu panākts
nozīmīgāks agresijas samazinājums, salīdzinot ar Individuālo integrēto rehabilitāciju.
Individuālās dusmu pārvaldīšanas programmas efektivitāti agresijas mazināšanā ietekmē tikai
agresijas sākuma līmenis un pārciestās emocionālās vardarbībās līmenis, bet Individuālās
integrētās rehabilitācijas efektivitāti – vairāk faktoru.
Atslēgvārdi: dusmas, agresija, vardarbība, jaunieši, dusmas pārvaldīšana The purpose of the study was to explore the associations between experience of abuse, anger and
aggression for 16-18 year old youth. The second step of the study was to investigate the
effectiveness of two individual rehabilitation programs. 288 students completed the
questionnaire packet about experienced violence, trauma symptoms, anger and aggression at
least one time, and 98 students – a second time after 3 months. 40 students took part in the
investigation of the effectiveness of the Individual Anger Management Program and the
Individual Integrative Rehabilitation. Results show that the higher level of the experienced
violence predicts the higher level of the aggression. The level of trauma symptoms and of anger
expresses did not change during the 3 month period for the students who did not receive the
rehabilitation program. Both of the utilized programs were effective in reducing aggressive
behavior, but the effect was different for each program. There was greater reduction in the level
of aggression with the Individual anger management program, than with the Integrative
rehabilitation program. Individual anger management program's effectiveness in reducing
aggression affects only the initial level of aggression and the level of suffered emotional violence
level, but Individual integrated rehabilitation’s effectiveness depends from more factors.
Keywords: anger, aggression, experienced violence, adolescents, anger management