• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Bioloģijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Biology - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (BF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Bioloģijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Biology - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (BF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Studentu izpratnes, informētības un intereses izvērtējums par pievienotajiem cukuriem

Thumbnail
View/Open
301-69557-Timsane_Santa_st11032.pdf (1.500Mb)
Author
Timšāne, Santa
Co-author
Latvijas Universitāte. Bioloģijas fakultāte
Advisor
Puķītis, Aldis
Date
2019
Metadata
Show full item record
Abstract
Mūsdienās cukurs ir ierasta ikdienas uztura sastāvdaļa. Cilvēkiem tas garšo un tas tiek patērēts visdažādākajos veidos – kafijas vai tējas saldināšanai, saldināto dzērienu veidā, vai, bieži vien pat neapzinoties, visdažādāko ražoto produktu sastāvā. Pārlieku liels cukura patēriņš ir ievērojama populācijas veselības problēma kopumā. Uztraukuma pamats, kas saistīts ar cukura un tā izstrādājumu pārlieku lielu patēriņu, ir to kaloritāte bez papildus uzturvērtības, kas veicina pozitīva enerģijas balansa veidošanos diētā. Tas var veicināt dažādu slimību attīstību, kā sirds un asinsvadu saslimšanas, 2.tipa diabēts, zobu kariess (PVO, 2015). Jaunieši ir vecuma grupa, kurā par veselīga uztura principiem tiek domāts vismazāk. Salīdzinoši maz tiek lietoti augļi, dārzeņi, pilngraudu produkti, bet lielos daudzumos parādās saldumi un saldinātie dzērieni (Vilaro et.al., 2018). Tāpat, pētījumos noteikts, ka, zināšanas un izpratne par cukura daudzumu ikdienā un pievienoto cukuru produktos ir diezgan vājas. Bet, jo lielākas zināšanas studentiem ir par veselīga uztura principiem un cukura nozīmi tajā, jo mazāks ir cukura patēriņš un lielāka interese šajā jautājumā (Joo et.al., 2017). Aptaujā iegūtie dati parāda, ka studentu izpratne par pievienotajiem cukuriem ir vāja. Lai arī studenti ir ieinteresēti savā cukura patēriņā dažādu iemeslu dēļ, piemēram, lai saglabātu veselīgu svaru vai rūpēs par savu veselību, vairumā gadījumu, pievienotie cukuri netiek atpazīti produktu marķējumā. Aptaujātie, apmēram 50% gadījumu, nespēj realizēt dzīvē uz papīra rakstīto cukura daudzumu. Tomēr, studenti ir ieinteresēti būt zinošāki un doma par pievienoto cukuru izcelšanu atsevišķi uz produktu marķējuma un plašsaziņas līdzekļu izmantošana izglītošanas nolūkos tiek novērtēta pozitīvi.
 
Sugar is a part of our daily diet. People like it, and it is being consumed in many ways – by adding it to tea or coffee, in sugar sweetened beverages, or many other products where it is added during the manufacturing process and it would be hard to imagine about. Sugar overconsumption is a general health problem of the population globally. The basis of concern about overconsumption of added sugars is excessive caloric load without any nutritional value, which leads to positive energy balance in diet. That may lead to progress of health problems like obesity, cardiovascular diseases, type 2.diabetes (WHO, 2015). Young people are the group of population who do not care much about their dietary habits. Consumption of fruit, vegetable and wholegrain is less likely than sweets and sugar sweetened beverages (Vilaro et.al., 2018). Also, the data show that level of knowledge and understanding is weak about healthy diet and place of sugar in it. But – as the knowledge is higher, the level of interest is also growing and the consumption of sugar is lower. The data obtained in our questionnaire show that understanding of added sugars is quite weak. Although, students are interested in their sugar consumption to maintain body weight or by health concerns, in most cases, added sugars are not recognized in the food labels. In about 50% of cases, sugar amount on the paper is not understood in real life. Anyway, students are interested in the topic and the idea of showing added sugars on the food label separately is evaluated positively as well as the use of mass media for educational purposes.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/46760
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (BF) / Bachelor's and Master's theses [871]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV