Kognitīvo spēju saistība ar sociāldemogrāfiskiem rādītājiem Latvijā
Author
Griškēviča, Ingūna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Raščevska, Malgožata
Date
2011Metadata
Show full item recordAbstract
Kognitīvo spēju saistība ar sociāldemogrāfiskiem rādītājiem Latvijā
Ingūna Griškēviča, Latvijas Universitāte
Latvijā šis ir pirmais pētījums, kas demonstrē kognitīvo spēju mērījumu saistību ar
demogrāfiskiem faktoriem – vecumu, dzimumu, dzīves vietas reģionu, izglītību. Pētījumā
ir izmantoti Vudkoka-Džonsones kognitīvo spēju testa Starptautiskā izdevuma (VDž SI
KOG), kas ir Latvijā pirmais standartizētais ārvalstu intelekta tests, standartizācijas
izlases 707 cilvēku dati (46,82% vīrieši, 53,18% sievietes, vecums 2 - 97 gadi). Pētījumā
konstatēto sociāldemogrāfisko grupu kognitīvo spēju atšķirību rezultāti sniegs lietderīgu
informāciju psihologiem, izglītības politikas veidotājiem, rosinās veikt starptautiskas
VDž SI KOG mērīto kognitīvo spēju datu analīzes.
Atslēgvārdi: kognitīvās spējas, vecums, dzimums, dzīves vietas reģions, izglītība. The Relationship among Cognitive Abilities and Sociodemographic Factors in
Latvia
Inguna Griskevica, Latvia University
This is the first study in Latvia that shows the relationship among cognitive abilities and
sociodemographic factors - age, sex, place of residence, education. The study is based on
Woodcock- Johnson International Edition Tests of Cognitive Abilities (WJ-IE COG), that
is the first in Latvia standardized foreign intelligence test, standardization sample data of
707 people (46.82% male, 53.18% females, age 2-97). The results of indicated
sociodemographic group differences in cognitive abilities will provide useful information
to psychologists, education policy makers, encourage an international WJ-IE COG
measured cognitive abilities data analysis.
Keywords: cognitive abilities, age, gender, region of residence, education.