Farmācijas uzņēmumu ienākšanas tirgū stratēģijas un multikritēriju analīzes izmantošana lēmumu pieņemšanā par zāļu iekļaušanu valsts budžeta finansētajās programmās
Author
Arāja, Diāna
Co-author
Latvijas Universitāte. Biznesa, vadības un ekonomikas fakultāte
Advisor
Šumilo, Ērika
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Farmācijas sektors aptver plašu biznesa spektru – zinātnisko izpēti un produktu radīšanu, ražošanu, mārketingu, starptautisko izplatīšanu un pakalpojumu sniegšanu. Vienlaikus farmācija nozīmīgi ietekmē veselības aprūpes nodrošināšanu, un šis apstāklis ierobežo biznesa brīvību. Pētījuma mērķis ir analizēt faktorus, kas ietekmē farmācijas uzņēmumu ienākšanu tirgū, novērtēt valstu piemērojamo izdevumu regulēšanas pasākumu ietekmi uz stratēģijas izvēli, un sagatavot priekšlikumus multikritēriju analīzes izmantošanai lēmumu pieņemšanā par zāļu iekļaušanu valsts budžeta finansētajās programmās Latvijā. Pētījuma rezultāti liecina par to, ka veselības aprūpe darbojas kā atvērtā organizācija, kas ietekmē farmācijas uzņēmumu ienākšanu konkrētās valsts tirgū, un multikritēriju analīzes metodes izmantošana var uzlabot lēmumu pieņemšanas procesu valstī. The pharmaceutical sector covers a wide range of business – scientific research and product development, production, marketing, international distribution and service delivery. At the same time, medicines have a significant impact on the provision of health care, and it limits business freedom. The aim of the study is to analyse the factors influencing the entry modes of pharm companies, to assess the impact of national expenditure capping on the choice of strategy, and to prepare proposals for the use of multi-criteria analysis in decision-making on the inclusion of medicines in programs financed by the state budget in Latvia. The results of the study show that healthcare as an open organisation influences the entry modes of pharm companies, and the use of a multi-criteria analysis can improve the decision-making process in the country.