Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu dialogrunas pilnveide pasaku iestudēšanas procesā
Автор
Plotka, Līga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sīle, Maruta
Дата
2019Metadata
Показать полную информациюАннотации
Darba autore: Līga Plotka. Pētījuma temats: vecākā pirmsskolas vecuma bērnu dialogrunas pilnveide pasaku iestudēšanas procesā. Pētījuma mērķis: pētīt teorētiski un praktiski vecākā pirmsskolas vecuma bērnu dialogrunas pilnveides iespējas pasaku iestudēšanas procesā. Pētījuma teorētiskajā daļā tiek raksturota dialogrunas būtība, analizētas vecākā pirmsskolas vecuma bērnu attīstības likumsakarības pētāmās problēmas aspektā, kā arī literāro darbu izmantošanas iespējas dialogrunas pilnveidei vecākā pirmsskolas vecuma bērniem. Pētījuma empīriskajā daļā raksturotas pētījuma izmantotās metodes – pedagoģiskais vērojums, izmēģinājumdarbība. Izstrādāti bērnu vērošanas kritēriji, veikta sākotnējā bērnu dialogprasmju vērošana, attīstītas bērnu dialogrunas prasmes tautas un literāro pasaku iestudējumos, veikta atkārtota bērnu prasmju vērošana un rezultātu salīdzināšana. Realizētie iestudējumi izmēģinājumdarbības laikā pierādīja, ka ar dažādu pasaku iestudējumiem ir iespējams uzlabot bērnu runu, tieši dialogrunu, jo bērni vairāk sāk lietot vienkāršus paplašinātus un saliktus teikumus, ievērot runas tempu, regulēt balss skaļumu, atdarināt dažādas balss intonācijas, nepārtraukt citus, ieklausīties sarunu biedrā. Atslēgas vārdi: dialogs un dialogruna, komunikācija, pasaku iestudējumi, vārdu krājums, valodas izteiksmīgums. Darba apjoms: 41 lpp, 5 attēli, 4 tabulas, 47 literatūras avoti, 6 pielikumi. Author of the work: Līga Plotka. Subject of the research: Impoverment of the dialogue between the elder preschool children in the fairy tale production process. Aim of the research: to research posibilities of perfection of elder preschool children’s tales theoretically and practically. The theoretical part of the research consists of dialogue speech description, analysis of connections between the subject of the research and the development of elder preschool children and possibilities of using literary work in the development of the elder preschool children. The empirical part contains the description of research methods used- pedagogial observation and trialing. Observation of children criteria has been developed, observation of basic children’s dialogue skills has been done, children’s skills in dialogue speech during native and literary plays have been improved, repeated observation of children’s skills and comparison of the results has been made. The trailing of plays has proven that with different plays it is possible to improve children’s speech, especially dialogue speech, because children tend to use more simple expanded and perfect sentences, control the temp of their speech, regulate the volume of their voice, imitate different voice intonations, not interrupt others. Key words: dialogue and dialogue speech, communication, staging of plays, vocabulary, speech expressiveness. Work amount: 41 pages, 5 pictures, 4 tables, 43 literature sources, 6 attachments.