Bērnu radošās darbības veicināšana kompetencēs balstītā izglītībā pirmsskolā
Autor
Garnizone, Zanda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Helmane, Ineta
Datum
2019Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Darba autore – Zanda Garnizone. Kvalifikācijas darba tēma – „Bērnu radošās darbības veicināšana kompetencēs balstītā izglītībā pirmsskolā”. Darba mērķis ir teorētiski izpētīt un praktiski izzināt bērnu radošās darbības veicināšanas iespējas kompetenču pieejā pirmsskolā. Darba mērķa sasniegšanai izvirzītie uzdevumi: 1) izpētīt un izanalizēt literatūras avotus par uz kompetenču pieeju balstītu izglītību, pedagoģiski – psiholoģisko literatūru par pirmsskolas vecuma bērnu fizisko un psiholoģisko attīstību, kā arī par kompetenču pieejas izmantošanu pirmskolas izglītības iestādē bērnu radošās darbības sekmēšanai; 2) izzināt reālo situāciju bērnu radošās darbības veicināšanas iespējas kompetenču pieejā pirmsskolā; 3) apkopot ieteikumus bērnu radošās darbības veicināšanas iespējām kompetenču pieejā pirmsskolā. Darba pirmajā nodaļā izpētīta un analizēta literatūra par kompetenču pieejas būtību un nepieciešamību pirmsskolā. Raksturota radošā darbība, sniegts tās būtības skaidrojums pirmsskolas vecuma bērnu fiziskās un psihiskās attīstības kontekstā. Analizēti kompetenču pieejas bērnu radošās darbības veicināšanai pirmsskolā teorētiskie aspekti. Darba otrajā nodaļā veikts praktiskais pētījums par kompetenču pieejas mācību saturā ieviešanu pirmsskolā, noskaidrots kā bērnu vecāki vērtē un bērni uztver pirmsskolas iestādē piedāvātās aktivitātes bērnu radošās darbības veicināšanai. Par pedagoģiskā procesa organizācijas jautājumiem un radošuma veicināšanas iespējām caur dabas pedagoģiju intervēta pirmsskolas izglītības iestādes „Krimulda” 4 – 6 gadīgo izglītojamo skolotāja un veikts bērnu novērojums pedagoģiskajā procesā. Pamatojoties uz izdarītajiem secinājumiem, izstrādāti ieteikumi pedagoģiskā procesa organizācijai, lai, īstenojot kompetencēs balstītas izglītības saturu un pieeju sekmētu bērnu radošās darbības. Atslēgvārdi: radoša darbība, kompetenču izglītība, pamat prasmes, caurviju prasmes, pedagoģiskais process, dabas pedagoģija, pirmsskola. Darba apjoms ir 80 lapaspuses, darbu veido 4 tabulas, 10 attēli un 11 pielikumi. Darba izstrādē izmantoti 58 avoti. Author: Zanda Garnizone. Qualification Theme - “Promotion of Children's Creative Activity in Competence Based Education in Pre-School”. The aim of the work is to theoretically investigate and find out how to promote children's creative activities in the approach of competences in pre-school. Tasks for achieving the goal of the work: 1)to study and analyze literature sources on competence-based education, pedagogical-psychological literature on physical and psychological development of pre-school age children, as well as on the use of competence approach in pre-school education to promote children's creative activity; 2) to find out the real situation in the approach of possibilities of promotion of children's creative activity in pre-school; 3) to summarize the recommendations for the possibilities of promoting children's creative activity in the approach of competences in pre-school. The first chapter of the thesis explores and analyzes literature on the essence and necessity of a competence approach in pre-school. Characterized by creative activity, explanation of its essence in the context of physical and mental development of pre-school children. Theoretical aspects of the competence approach to the promotion of children's creative activity in pre-school are analyzed. In the second chapter of the thesis, a practical study was carried out on the introduction of the competence approach in the curriculum in pre-school education, as the parents of children evaluate and the children perceive the activities offered at the pre-school institution for the promotion of children's creative activity. The teacher of pre-school educational institutions “Krimulda” 4 to 6-year-old schoolchildren was interviewed about the issues of pedagogical process organization and creativity promotion opportunities, and children were observed in the pedagogical process. On the basis of the conclusions made, recommendations for the organization of the pedagogical process have been developed in order to promote children's creative activities by implementing the content and approach of competence-based education. Keywords: creative activity, competence education, basic skills, pervasive skills, pedagogical process, natural pedagogy, preschool. The work consists of 80 pages, consists of 4 tables, 10 figures and 11 appendices. 58 sources were used in the work.