Skolēnu publiskas runas prasmju pilnveidošana angļu valodas stundās 10. klasē
Autor
Sazonova, Natalija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stavicka, Anna
Datum
2019Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Publiskā runa tiek uzskatīta par izšķirošu prasmi, kas ietekmē tālāk apmācību un nodarbinātības veiksmi. Tomēr daudzās EFL klasēs, kur mācās angļu valodu kā svešvalodu, runas prasmju attīstība nav pietiekami risināta. Tāpēc, šī Diplomdarba autore veica šo jautājumu izpēti un izveidoja attiecīgu programmu, kas ļauj uzlabot skolnieku publiskās runas prasmes. Lai sasniegtu mērķi, tika izmantota praktiskā izpētes metode divu mēnešu garumā – no 2017. gada oktobra līdz novembrim. Tā tika veikta Rīgas Zolitūdes ģimnāzijā un kurā tika iesaistīti divdesmit viens 16 gadus veci 10. klases skolēni. Viņu angļu valodas zināšanu līmenis bija vidējs. Autore izmantoja vairākas datu vākšanas metodes: novērojumus, aptauju, videoierakstus, novērtēšanu un studentu pašnovērtējumu. Skolēniem tika iedota iespēja veikt prezentācijas un praktizēties debatēs. Bija secināts, ka publiskās runas nodarbības bija veiksmīgas un palīdzēja skolēniem atklāt savas vājās vietas. Papildus, skolēni atzinās, ka viņi sāka pamanīt savu neverbālo komunikāciju un iemācījās, kā savaldīt runas trauksmes. Izpētes hipotēze tika pārbaudīta. Autore secināja, ka prezentācijas un debates sniedza ievērojamu ietekmi uz skolēnu attīstību un publisko uzstāšanos un runas prasmju uzlabošanu. Atslēgas vārdi: runa, publiskā runa, runas trauksmes, debates, angļu valoda kā svešvaloda (EFL), attīstība, komunikatīvās valodas apmācība Public speaking is considered to be crucial skill that impacts one’s academic and employment success. However, the development of speaking skills is the issue that is not sufficiently addressed in many EFL classrooms. Therefore, the author of the Diploma Paper carried out the research on this topic and designed the corresponding programme to promote students’ public speaking skills. The research method used in order to achieve the aim was a case study which lasted for two months – from October to November, 2017. It was conducted at Riga Zolitude Grammar School and involved twenty-one 10-form students aged 16. Their level of the English language proficiency was estimated as an Intermediate level of English. The author employed several methods for data collection: observation, questionnaire, videotaping, evaluation, and students’ self-assessment. Students were given an opportunity to make presentations and participate in debates. It was found that conducted public speaking lessons were beneficial and helped students reveal their weaknesses. Additionally, students admitted that they have increased their awareness of non-verbal communication and learned how to deal with speaking apprehension. The hypothesis of the study was verified. The author concluded that presentations and debates have a considerable impact on students’ development and improvement of public speaking skills. Key words: speaking, public speaking, speaking anxiety, debates, EFL, development, communicative language teaching