Studentu radošuma veicināšana vizuālās mākslas studijās
Автор
Kalēja-Gasparoviča, Daiga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Špona, Ausma
Дата
2012Metadata
Показать полную информациюАннотации
Daigas Kalējas-Gasparovičas promocijas darbā ,,Studentu radošuma veicināšana vizuālās mākslas studijās”, pētot studentu radošumu un tā veicināšanu vizuālās mākslas studijās atklājot personības darbības pieeju vizuālās mākslas apguvē kā studentiem personīgi nozīmīgu radošuma attīstības iespēju, tiek izveidots teorētiski pamatots vizuālās mākslas apguves modelis un empīriski pārbaudīta tā ietekme un efektivitāte studentu radošuma veicināšanā studijās.
Analizēta radošuma jēdziena daudznozīmība starpzinātņu kontekstā, teorētiskās koncepcijas mākslas pedagoģijā, atbilstoši personības darbības teorijas nostādnēm, apzinātas pedagoģiskās iespējas docētāja un studentu radošai sadarbībai. Pētījuma stratēģija ir salīdzināt, kā mainās studentu radošums reālajā studiju procesā – vizuālās mākslas studiju kursā „Mākslinieciski radošā pašizpausme vizuālajā mākslā”, piedaloties RPIVA pilna un nepilna laika pedagoģijas profesionālās programmas viens tūkstotis divi simti (1200) studenti.
Izstrādātas rekomendācijas izglītības politikas veidotājiem, mācību komplektizdevumu autoriem un pedagogiem par vizuālās mākslas studiju pieejamību jebkuram audzēknim, neatkarīgi no individuālā talanta esamības.
Atslēgas vārdi: studentu radošums, vizuālās mākslas studiju process, personīgi nozīmīga darbība. The dissertation of Daiga Kalēja-Gasparoviča, ,,Facilitation of Students’ Creativity in the Studies of Visual Arts”, researching students’ creativity and its facilitation in the studies of visual arts, and discovering the personal activity approach studying visual arts as an opportunity which is significant for students on a personal level – in the development of creativity, develops a theoretically augmented model of obtaining visual arts and carries out empirical tests of its impact and effectiveness in the studies of students’ creativity facilitation.
The paper analyzes the multiple meanings of the concept of creativity in the context of scientific interdisciplinarity, theoretical conceptions in arts pedagogy according to the basics of personal activity theory; and explores the pedagogical opportunities for teacher’s’ and students’ cooperation. The research strategy is to compare how students’ creativity changes in the real-time study process – in the study course of visual arts “Artistic creative self-expression in visual arts”, with the participation of twelve hundred (1200) RTTEMA full- and part-time students of professional teacher-training program.
The dissertation proposes recommendations for policy-makers in education, the authors of learning/teaching aids/textbooks and teachers on the availability of visual arts studies to every student, notwithstanding his/her individual talent.
Keywords: students’ creativity, visual arts study process, personally significant activity.