Mātes kompetences izjūtas, mātes – bērna emocionālās pieejamības un bērna uzvedības izmaiņas pēc mātes piedalīšanās vecāku mācību programmā „Bērna emocionālā audzināšana”
Автор
Skreitule-Pikše, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sebre, Sandra Beatrice
Дата
2011Metadata
Показать полную информациюАннотации
Galvenais disertācijas mērķis bija izpētīt pēc māšu piedalīšanās vecāku mācību programmā konstatēto izmaiņu savstarpējās saistības un pārbaudīt dažādu faktoru ietekmi uz šīm izmaiņām. Iegūtie rezultāti parādīja, ka pēc māšu piedalīšanās mācību programmā paaugstinās mātes kompetences izjūta un samazinās mātes un skolotājas norādītās bērna uzvedības problēmas. Ja pēc māšu piedalīšanās programmā mātes augstāk novērtē savu efektivitāti mātes lomā, paaugstinās mātes – bērna emocionālā pieejamība un tas ir saistīts ar mātes norādīto bērna uzvedības problēmu samazināšanos. Pēc māšu piedalīšanās programmā konstatētās izmaiņas ietekmē bērna vecums un dzimums, bērnu skaits ģimenē un mācību programmā uzdoto mājas darbu pildīšanas biežums. The main goal of the dissertation was to assess the mechanism of the change as a result of mother’s participation in the parent training program and to clarify the role of various factors which might explain individual variability in these changes. The results show that mother’s participation in the parent training program led to an increase in the mother’s sense of competence and a decrease in the child behavior problems. The changes in mother-child emotional availability mediated the relationships between changes in the mother’s sense of competence and changes in mother-reported child behavior. Post-training behavioral differences were found depending upon the child’s age, child’s gender, number of the children in the family, and completed training program homework assignments.