Jurija Jurovska radošais darbs aktiermākslā, režijā, pedagoģijā (20.gs. 20.-30.gadi)
Author
Zaula, Ligita
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Radzobe, Silvija
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darbā “Jurija Jurovska radošais darbs aktiermākslā, režijā, pedagoģijā (20.gs.20.-30.gadi)” ir izpētīta un analizēta gruzīnu izcelsmes krievu mākslinieka Jurija Jurovska (īstajā vārdā – Georgijs Suruhanovs,1894-1959) mākslinieciskā darbība 20.gs. 20.-30.gados. Jurijs Jurovskis jaunībā spēlējis Krievijas provinces teātros, pirmajā emigrācijas vilnī no Krievijas nokļuvis Vācijā, strādājis Berlīnes Vācu teātrī, filmējies vācu mēmajās filmās, tostarp pie ievērojamā ekspresionisma kino režisora Friča Langa. 1924.g. atbraucis uz Latviju, kur Eiropā gūto teātra un kino pieredzi izmantojis, strādājot par aktieri un režisoru Rīgas Krievu drāmas teātrī (1925-1940), atveidojot nozīmīgas varoņlomas (Arbeņins, Moljērs, Aleksejs Turbins, lords Bairons u.c.), un režisoru Strādnieku teātrī (1926-1934), kur izmantojis ekspresionisma estētiku, iestudējot vācu ekspresionistu un krievu padomju autoru lugas, kā arī radot ironiskas operešu stilizācijas (“Ju-Ju”, “Sliežu bīdītājs”).Pētījums atklāj līdz šim nekur nepublicētus faktus par Jurija Jurovska daiļrades posmu, atrodoties emigrācijā Vācijā 1921.g.-1924.g. un konstatē mākslinieka režijas specifiku un aktiera talanta īpatnības, strādājot Latvijas teātros. The master thesis „Creative work of Jurijs Jurovskis in acting, directing and teaching during the 1920's and 1930's” studies and analyses the artistic activities of Russian artist of Georgian origin Jurijs Jurovskis (born Georgijs Suruhanovs, 1894-1959) during the 1920’s and 1930’s. In his youth, Jurijs Jurovskis played in Russian provincial theatres. During the first wave of emigration from Russia, Jurovskis emigrated to Germany, where he worked in the German theatre of Berlin, and participated as an actor in German silent films, including films by the famous expressionist director Fritz Lang. In 1924, Jurovskis went to Latvia where he used the theatre and cinema experience acquired in Europe working as an actor and director at Riga Russian Drama theatre (1925-1940), playing important hero roles (Arbenin, Moliere, Alexey Turbin, Lord Byron etc.), and being the director at the Theatre of Workers (1926-1934). There he used the aesthetics of expressionism in staging plays by German expressionists and Russian Soviet authors, and by creating ironic stylisations of operettas (“Ju-Ju”, “Rail Slider”). The study reveals previously unpublished facts about the work of Jurijs Jurovskis during his emigration to Germany (1921-1924), as well as defines the specifics of Jurovskis’s directorial style and the peculiarities of his acting talent while working in Latvian theatres.