Etnisko stereotipu veidošanās apstākļi Latvijā: 1850.-2004.

View/ Open
Author
Boldāne-Zeļenkova, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Vēstures un filozofijas fakultāte
Advisor
Bērziņš, Jānis
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Anotācija.
Latvijas multietniskā iedzīvotāju sastāva un politizēto etnicitāšu kontekstā starpetniskā komunikācija, arī etniskie stereotipi kā tās sastāvdaļa, ir kalpojusi kā faktors atsevišķu Latvijas vēstures procesu ierosmē un norisē un turpina būt nozīmīgs priekšnoteikums Latvijas sabiedrības sekmīgai attīstībai. Lai izprastu sekas, jāzina cēloņi. Balstoties uz avotiem (padziļinātās intervijas, prese, folklora, statistikas dati, likumi u.c.) un tēmu un laikmetu pētošo zinātnieku (antropologu, etnologu, folkloristu, psihologu, sociologu, vēsturnieku) atziņām, promocijas darbā vērtētas trīs jomas, kas kalpo kā stereotipu izveides ierosmes (arī atgriezeniskā saite starp tām): 1) pamattautas kultūras definēta pašidentifikācija; 2) cīņa par atzīšanu, sociālajiem un ekonomiskajiem labumiem; 3) ideoloģija un likumdošana. Atslēgas vārdi: etniskie stereotipi, identitāte, atzīšana, konkurence. Annotation.
Mutual communication among different ethnical groups and ethnical stereotypes as part of it is very important in the context of politicized ethnicity and Latvian multiethnic society. Stereotypes are notable factor in the developing of local society and in the initiating some processes in the history of Latvia. For better understanding consequences, we have to know the causes. Based on the sources (interviews, press, statistics etc.) and the conclusions done by scientists who research the problem (ethnologists, folklorists and psychologists, sociologists) three areas what should be important in the initiating the creation of stereotypes (including feedback among them) will be evaluated here: 1) Latvians self identification defined by culture; 2) the struggle for recognition, social and economical benefits; 3) ideology and legislation. Key words: Ethnical stereotypes, identity, recognition, competition