Skolēnu ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem praktiskās darbības pieredzes veidošanās speciālajā internātpamatskolā
View/ Open
Author
Prudņikova, Ilga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Černova, Emīlija
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Promocijas darbā formulēta nepieciešamība pēc attieksmes maiņas pedagoģijā un sabiedrībā pret cilvēkiem ar speciālajām vajadzībām, stiprinot rūpes par praktiskās darbības apguves nodrošināšanu, kas pamato pētījuma aktualitāti. Pētījums ietver teoriju analīzi par pētāmo problēmu. Praktiskās darbības pieredzes dinamikas izvērtēšanai izmantota pedagoģiskā procesa novērošanas metode, ekspertvērtējuma metode, aptauja (vecāku), bērnu veikto darbu un to rezultātu izpēte un analīze, personīgās pedagoģiskās pieredzes refleksija.
Teoriju analīzes rezultātā atklātas pedagoģiskās likumības, kas sekmē praktiskās darbības pieredzes veidošanos skolēniem ar vidēji smagiem un smagiem skolēnu ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem, izstrādāts praktiskās darbības pieredzes veidošanās teorētiskais modelis, noteikti praktiskās darbības pieredzes veidošanās kritēriji un rādītāji. Izveidots praktiskās darbības pieredzes veidošanās modelis speciālajā internātpamatskolā mācību priekšmeta Mājturība un tehnoloģijas tematā Mājturība. Empīriskā pētījuma rezultātā konstatēta praktiskās darbības pieredzes veidošanās līmeņu pozitīvā dinamika, kas liecina par pētījumā iesaistīto skolēnu praktiskās darbības pieredzes izaugsmi.
Atslēgas vārdi: garīgās attīstības traucējumi, skolēni ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem, praktiskā darbība skolēniem ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem, praktiskās darbības pieredze. In the doctorate paper, the necessity is formulated for attitude change in pedagogy and in society towards people with special needs, by strengthening the care to provide practical activity acquirement that fortifies urgency of the present research. The research contains theory analysis regarding the problem to be examined. For evaluation of practical activity experience dynamics, the following aspects are used: the pedagogic process observation method, expert judgement method, (parents) inquiry, investigation and analysis of children activities and their results, reflection of personal pedagogic experience.
In the result of theory analysis: the pedagogic regularities have been discovered that advance practical activity development for pupils with moderate and severe intellectual disabilities; the theoretical model of practical activity experience development has been elaborated; criteria and indices of practical activity experience are determined. Practical activity experience development model has been established for theme Housekeeping of the subject Housekeeping and technology at special primary boarding school. In the result of empiric research, the positive dynamics of practical activity experience development levels have been stated that is indicative of practical activity experience growth of the pupils, involved into the present research.
Key words: intellectual disabilities, pupils with moderate and severe intellectual disabilities, practical activity for pupils with moderate and severe intellectual disabilities, practical activity experience.