• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pusaudžu Es-koncepcija un sociālais statuss klasē un tuvu draugu grupā

Thumbnail
View/Open
29325-Jelena_Levina_2013.pdf (1023.Kb)
Author
Ļevina, Jeļena
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Ivanova, Natālija
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Šī pētījuma mērķis bija izpētīt saistības starp dažādiem pusaudžu Es-koncepcijas aspektiem un dažādām sociālā statusa dimensijām skolas klasē un tuvu draugu grupā. Tika atklāts, ka pastāv pozitīvas sakarības 1) starp savu fizisko spēju un iemaņu pašuztveri un sociālo priekšrocību, uztveramo popularitāti un sociālo dominanci; 2) starp sava fiziskā izskata pašuztveri un uztveramo popularitāti un sociālo dominanci; 3) starp pašuztveri attiecībās ar pretējo dzimumu un uztveramo popularitāti un sociālo dominanci; 4) starp pašuztveri attiecībās ar savu dzimumu un sociālo priekšrocību, uztveramo popularitāti un sociālo dominanci; 5) starp pašuztveri matemātikas jomā un uztveramo popularitāti; 6) starp pašuzveri skolā kopumā un sociālo iespaidu, uztveramo popularitāti un sociālo dominanci; 7) starp vispārīgo pašvērtējumu un sociālo dominanci. Tika konstatēts, ka sociālā dominance vislabāk prognozē savu fizisko spēju un iemaņu, sava fiziskā izskata pašuztveri, pašuztveri attiecībās ar savu dzimumu, pašuztveri skolā kopumā, kā arī vispārīgo pašvērtējumu. Sociālā dominance un uztveramā popularitāte vislabāk prognozē pašuztveri attiecībās ar pretējo dzimumu. Uztveramā popularitāti vislabāk prognozē pašuztveri matemātikas jomā. Tika atklāts, ka pusaudžiem ar dažādu sociālo stāvokli gan tuvu draugu grupā, gan tādā sociālajā tīklā, kā skolas klase, pastāv atšķirības fiziskajā un sociālajā Es-koncepcijās. Pusaudžiem ar dažādu centralitāti skolas klasē, atšķirības arī parādās akadēmiskajā Eskoncepcijās. Atslēgas vārdi: Es-koncepcija, sociālais statuss, sociālā priekšrocība, sociālais iespaids, uztveramā popularitāte, sociālā dominance, centralitāte.
 
The purpose of this research was to investigate the relations between multiple aspects of adolescents’ self-concept and various dimensions of their social status in the classroom and in the peer clique. It was found that there was a positive relationship (1) between physical abilities selfconcept and social preference, perceived popularity, and social dominance; (2) between physical appearance self-concept and perceived popularity and social dominance; (3) between oppositesex peer relations self-concept and perceived popularity and social dominance; (4) between same-sex peer relations self-concept and social preference, perceived popularity, and social dominance; (5) between math self-concept and perceived popularity; (6) between general school self-concept and social impact, perceived popularity, and social dominance; (7) betweeen general self-concept and social dominance. It was foumd that social dominance significantly and best predicted physical abilities self-concept, physical appearance self-concept, same-sex relations self-concept, general school self-concept, and general self. Perceived popularity and social dominance both contributed significanty to levels of opposite-sex relations self-concept. Perceived popularity significantly predicted math self-concept. It was also found that there were differences in physical and social self-concept for adolescents with a different centrality in the peer clique and in such a social network as the classroom in school. Differences for adolescents with a different centrality in the classroom were also found in the academic self-concept. Key words: self-concept, social status, social Preference, social impact, perceived popularity, social dominance, centrality.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/4783
Collections
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD [1374]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV