Vācbaltu sociālpolitiskās intereses latviešu skolotāju izglītībā Vidzemē un Kurzemē (1802-1856)
View/ Open
Author
Āķīte, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Ķestere, Iveta
Date
2013Metadata
Show full item recordAbstract
Zanes Āķītes promocijas darbs ,,Vācbaltu sociālpolitiskās intereses latviešu skolotāju
izglītībā Vidzemē un Kurzemē (1802–1856)“ ir veltīts skolotāju izglītības un
politiskās varas attiecību analīzei. Pētījuma centrā atrodas jautājums, kā konkrēta
teoloģiskā virziena izvēle noteica latviešu skolotāju izglītību un kādas bija šīs izvēles
konsekvences? Pētījumā atklāts, kāpēc latviešu skolotāju izglītībā 19. gs. p.p. tika
noraidītas vācu pedagoga un teologa G. F. Dintera (1760–1831) teoloģiskajās
nostādnēs balstītās pedagoģiskās idejas. Analizētās mijsakarības starp skolotāju
izglītību, politiskās varas atbalstītām pedagoģiskajām idejām un mācību metodēm, un
sabiedrības sociālo un politisko uzvedību, atklāj, kā politiskā vara spēj realizēt
noteiktus sociālos un politiskos mērķus ar skolotāju izglītības starpniecību.
Atslēgvārdi: latviešu skolotāju izglītība, vara un izglītība, vācbalti, Gustavs Frīdrihs
Dinters, teoloģiskais racionālisms Doctoral thesis of Zane Āķīte ,,Reflections of sociopolitical interests of Baltic
Germans in Latvian teacher education in Vidzeme and Kurzeme (1802–1856)” is
devoted to the analysis of relations between teacher education (TE) and political
power. The key question of the research is how the choice of a particular theological
trend determined Latvian TE and what consequences it caused. The study reveals why
pedagogical ideas based on theological position of the German pedagogue and
theologist G. F. Dinter (1760–1831) were rejected in Latvian TE in first half of the
19th century. The thesis analyzes interaction between TE, pedagogical ideas and
teaching methods supported by the political power and the social and political
behavior of the society; it reveals how the political power can implement definite
social and political aims through TE.
Key words: Latvian teacher education, power and education, Baltic Germans,
Gustav Friedrich Dinter, theological Rationalism.