• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu izziņas interešu sekmēšana dabas vērojumos

Thumbnail
View/Open
299-69239-Dambite_Baiba_bd17006.pdf (1.294Mb)
Author
Dambīte, Baiba
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Priede, Ligita
Date
2019
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba temats: Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu izziņas sekmēšana dabas vērojumos. Darba autore: Baiba Dambīte Darba vadītājs: Mg. paed. lektore Ligita Priede Darba saturs: Darba teorētiskajā daļā raksturotas izziņas intereses pedagogu un psihologu skatījumā, izziņas interešu attīstība un veidošanas vecākā vecuma bērniem, dabas nozīme bērna attīstībā un izziņas intereses sekmēšana dabas vērojumos. Atslēgas vārdi: izziņas intereses, daba, dabas vērojumi. Empīriskā pētījuma mērķis: Praktiski pētīt vecākā pirmsskolas vecuma bērnu izziņas intereses sekmēšanu dabas vērojumos. Uzdevumi: 1.Analizēt pedagogu, psihologu atziņas par izziņas interesēm, to būtību un veidošanos pirmsskolas vecumā 2.Izzināt un pamatot dabas nozīmi izziņas interešu sekmēšanā. 3. Praktiski izzināt un analizēt izziņas interešu veidošanos dabas vērojumos. 4.Apkopot un analizēt iegūtos rezultātus, izstrādāt secinājumus. Pētījuma hipotēze: Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu izziņas intereses dabas vērojumos tiks sekmētas, ja pedagogs: Atbalstīt bērnu vēlmi patstāvīgi pētīt , izzināt un līdzdarboties dabā ,izzināt un līdzdarboties dabā, izzina un izmanto bērna pieredzi. Pētījuma objekts: Daba pedagoģiskajā procesā pirmsskolā Pētījuma priekšmets: Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu izziņas interešu veidošana un attīstība Pētījuma bāze: Rīgas pilsētas X pirmsskolas izglītības iestāde, vecākā pirmsskolas vecuma bērni, vecumā no 5 līdz 6 gadiem. Darba apjoms: lappuses, attēli, pielikums, darbā pielietoti literatūras avoti.
 
Title of qualification paper: The advancement of cognition through nature watching in the oldest preschool aged children. Author of the paper: Baiba Dambite Diploma Paper supervisor: Mg. paed., lektore Ligita Priede Paper content: In the theoretical part of the paper the cognition interests are described from the educators and psychologists point of view. Additionally the theory focuses on cognition interest development and formation in older aged children, the meaning of nature in children's development and cognition interest advancement through nature watching. Key words: cognition interets, nature, nature watching. Empirical research aim: carry out practical research on advancement of cognition through nature watching in the oldest preschool aged children. Research tasks: 1.Analyze the insights of educators and psychologists on cognitive interests, its nature and development in preschool aged children. 2.Identify and justify the role of nature in the advancement of cognitive interests. 3.In a practical manner, Identify and analyze cognitive interest formation during nature watching. 4.Collect and analyze obtained results and make conclusions. Research hypothesis: older aged preschool children's cognitive interests will increase during nature watching if the educator: ●Supports the children's desire to explore, cognize and participate in nature individually and find out about the children's experience. Research object: nature in the preschool pedagogical process. Subject of the research: the oldest preschool aged children's cognitive interest formation and development. Research base: Riga's X preschool educational institution, oldest preschool aged children, ages 5-6. Volume of qualification paper: pages, figures, appendices, bibliography used.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/48079
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV