Profesionālās kompetences pašvērtējums audzēkņiem ar speciālām vajadzībām Smiltenes tehnikums Alsviķu toritoriālajā struktūrvienībā
Author
Karaseva, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Garjāne, Beatrise
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Izglītībai ir viena no svarīgākajām lomām tautu attīstībā, tas var notikt tikai tad, ja cilvēki ir pietiekami kvalificēti, profesionāļiem ir atbilstošas kompetences. Pašvērtējums ir nozīmīgs arī personas attīstībā audzēkņiem ar speciālām vajadzībām, jo izglītība virzās iekļaujošā virzienā. Maģistra darba mērķis: izstrādāt un pārbaudīt audzēkņu ar speciālām vajadzībām pašvērtējuma prasmes un profesionālo kompetenci sekmējoša vērtējuma organizācijas pedagoģiskos nosacījumus. Maģistra darba uzdevumi: Analizēt audzēkņu pašvērtējuma un vērtējuma zinātnisko pamatojumu pedagoģiskajā, psiholoģiskajā literatūrā. Izstrādāt teorētiski pamatotus audzēkņu profesionālo kompetenci veicinošas pašvērtējuma organizācijas un audzēkņu pašvērtēšanas prasmes diagnosticējošus kritērijus un rādītājus. Noteikt, kādas ir pašvērtējuma prasmju un profesionālās kompetences nosacījumi audzēkņiem ar speciālām vajadzībām. . Pētījuma rezultāti liecina, lai arī tiek uzsvērts, ka vērtēšanas kritēriji būtu jāizmanto stundas laikā, ar tiem jāsalīdzina savs veikums, kā arī tie precīzi jāievēro – trešdaļa pedagogu nesagatavo vērtēšanas kritērijus audzēkņiem rakstiski – stundas sākumā ir lielākoties mutiska informācija. Šeit autore saskata problēmu cēloni – audzēkņiem ar speciālām vajadzībām īpaši ir vajadzīga uzskata, dažādi vizuāli materiāli, viegli uzskatāmi un izmantojami. Arī tas, ka kopumā 17,9% pedagogu gandrīz nepievērš uzmanību kritēriju pielietojumam mācību stundās – pasliktina situāciju. Atslēgas vārdi: pašvērtēšanas prasmes, profesionālā kompetence, audzēkņi ar speciālām vajadzībām, mijsakarības, vērtēšana Education is one of the most important roles in the development of peoples; it can only happen if people are sufficiently qualified, professionals have the right competencies. Self-assessment is also important for the development of a person with special needs, as education is moving in an inclusive direction. Aim of the Master's thesis: to develop and test the pedagogical conditions of self-assessment skills of students with special needs and assessment organization that promotes professional competence. Tasks of Master's thesis: To analyze the scientific substantiation of self-assessment and assessment of students in pedagogical, psychological literature. To develop theoretically substantiated criteria and indicators for self-assessment of self-assessment organizations and students self-assessment skills that promote students' professional competence. Determine the conditions for self-assessment skills and professional competence for students with special needs. The results of the study show that although the evaluation criteria should be used within an hour, they should compare their performance, and they should be followed exactly – one third of the teachers do not prepare the assessment criteria for the students in writing – at the beginning of the lesson there is mostly oral information. Here, the author sees the problem of the problem - students with special needs need special, different visual materials, easy to see and use. The fact that a total of 17.9% of teachers do not pay close attention to the use of criteria in lessons also worsens. Keywords: self-assessment skills, professional competence, students with special needs, interactions, evaluation