Vidusskolēnu informācijpratību attīstoši uzdevumi saturiski pēctecīgam vispārējās ķīmijas kursam
Loading...
Date
Authors
Advisor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Latvijas Universitāte
Language
N/A
Abstract
ANOTĀCIJA
Promocijas darbā „Vidusskolēnu informācijpratību attīstoši uzdevumi
saturiski pēctecīgam vispārīgās ėīmijas kursam” ir izveidota jauna, zinātniski
pamatota pieeja vidusskolēna informācijpratību attīstošu ėīmijas uzdevumu
sastādīšanai, kā arī izstrādāti ieteikumi vidusskolas vispārīgās ėīmijas kursa satura
pārstrukturēšanai, pamatojot tēmu saturisko pēctecību.
Skolēnu un studentu anketēšanas metode lietota, lai apzinātu aktuālās vidusskolas
vispārīgās ėīmijas kursa mācību problēmas Latvijā. Izstrādāti mācību uzdevumi, kas
attīsta vidusskolēnu informācijpratību. Sastādītie uzdevumi iekĜauti skolēna darba
burtnīcā „No atoma līdz ėīmiskam savienojumam” un iztirzāti brošūrā skolotājiem
„Darbs ar informāciju ėīmijas stundās”. Veikta izstrādāto materiālu novērtēšana un
analizēti tās rezultāti.
Atslēgas vārdi: informācijpratība, vidusskola, ėīmija
ANNOTATION A new, scientifically supported approach is elaborated for developing the information literacy in devising exercises/tasks in the doctoral thesis “Exercises/tasks that develop secondary school student information literacy for a contentually successive general chemistry course”, and recommendations proposed for reorganization of the secondary school general chemistry course. Questionnaire method is applied to learn urgent problems in the general chemistry mastering process in secondary schools of Latvia. Teaching/learning exercises are elaborated that develop the information literacy in chemistry classes. These exercises are included in the work book “From the atom to the chemical compound” and the booklet for teachers “Work with information in chemistry classes”. Assessment of elaborated materials is performed and the obtained results discussed. Keywords: information literacy, secondary school, chemistry
ANNOTATION A new, scientifically supported approach is elaborated for developing the information literacy in devising exercises/tasks in the doctoral thesis “Exercises/tasks that develop secondary school student information literacy for a contentually successive general chemistry course”, and recommendations proposed for reorganization of the secondary school general chemistry course. Questionnaire method is applied to learn urgent problems in the general chemistry mastering process in secondary schools of Latvia. Teaching/learning exercises are elaborated that develop the information literacy in chemistry classes. These exercises are included in the work book “From the atom to the chemical compound” and the booklet for teachers “Work with information in chemistry classes”. Assessment of elaborated materials is performed and the obtained results discussed. Keywords: information literacy, secondary school, chemistry