Pirmsskolas izglītības iestādes vadītāja kompetenču pašvērtējuma saistība ar iestādes darbības kvalitāti
Author
Dimante-Ansone, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Geske, Andrejs
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba “ Pirmsskolas izglītības iestādes vadītāja kompetenču pašvērtējuma saistība ar iestādes darbības kvalitāti “ mērķis pētīt pirmsskolas izglītības iestādes (turpmāk tekstā PII) vadītāja profesionālās kompetences pašvērtējumu saistībā ar izglītības iestādes darba kvalitāti. Mūsdienās izglītības iestādes darba kvalitāte arvien vairāk tiek skatīta kontekstā ar vadības darba kvalitāti un vadītāja kompetenci. Ir svarīgi, lai vadītājs spētu adekvāti novērtēt savu profesionālās varēšanas līmeni un personiskās kvalitātes, būtu gatavs pilnveidot un attīstīt savas zināšanas un prasmes, uzkrāt jaunu pieredzi, būt elastīgam, spējīgam saskatīt izaugsmes iespējas un inovatīvus risinājumus. Vadītāja kompetence ir kļuvusi par aktuālu jautājumu arī PII vadītāju novērtēšanas procesa kontekstā, tāpēc šis pētījums ir mēģinājums noskaidrot arī PII vadītāju uzskatus par vērtēšanas procesu un tā mērķiem, kā arī viņu profesionālo kompetenču pašvērtējumu saistībā ar PII darba kvalitāti. Pētījumā tika izmantota PII vadītāju intervija, kur piedalījās 8 vadītājas, dažāda vecuma ar dažādu pieredzi un darba stāžu . Pētījuma rezultāti liecina, ka vairums respondentu PII vadītāju darba novērtēšanu uzskata par nepieciešamu, lai arī daļai no viņiem ir iebildumi pret šī procesa norisi. Vērtējot savas profesionālās kompetences kontekstā ar aktuālām problēmām un nepieciešamiem uzlabojumiem PII darbā, respondenti uzrāda ciešu saistību starp tām kompetencēm, kuras viņiem ir nepietiekami attīstītas un trūkumiem vai aktuāli risināmiem jautājumiem PII darbā, kas pieprasa tieši šīs kompetences pielietojumu. Darbam izvirzītā hipotēze ir daļēji apstiprinājusies, jo pētījuma rezultāti liecina, ka pastāv cieša saikne starp PII vadītāju kompetences pašvērtējumu un izglītības iestādes darba kvalitāti, lai arī liela daļa respondent to nesaskata vai neatzīst. Turklāt, lielākā daļa respondentu nesaskata savas profesionālās kompetences pašvērtējuma vietu un lomu PII vadītāju darba vērtēšanas procesā. Darbs (bez pielikumiem) satur 86 lpp., tajā ietilpst 8 attēli un 4 tabulas, ir izmantoti 109 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: Kompetence, PII, vadītājs, pašvērtējums, darba kvalitāte. Today, the quality of the work of the educational establishment is increasingly viewed in the context of the quality of management work and the competence of the head of institution. It is important that the head of institution is able to adequately assess his level of professional capacity and personal quality, be prepared to develop and develop his knowledge and skills, build up new experience, be flexible, able to see growth opportunities and innovative solutions. As the competence of the head of institution has also become an issue in the context of the evaluation process for pre-school education institution managers, therefore this study is an attempt to clarify also the views of pre-school education institution leaders on the evaluation process and its objectives, as well as the self-assessment of their professional competencies in relation to the quality of pre-school education institution work. In this research is used an interview between pre-school education institution leaders, involving pre-school education institution leaders , with different experience and seniority . The results of research shows that the majority of respondents consider the evaluation of the work of pre-school education institution managers to be necessary, although some of them are opposed to the process. When assessing their professional competencies in the context of current challenges and necessary improvements in pre-school education institution work, respondents demonstrate a close relationship between those competencies which are underdeveloped and gaps or issues that need to be addressed in the work of pre-school education institution, which require the use of this particular competence. The hypothesis put forward for work has been partly confirmed since the results of the research show that there is a close link between self-assessment of the competence of pre-school education institution managers and the quality of the work of the educational establishment, although a large part of the respondent does not see it or recognize it. Moreover, the majority of respondents do not see the self-assessment of their professional competence and their role in the process of evaluating the work of pre-school education institution leaders. Work (without attachments) contains 86 pages, contains 8 pictures and 4 tables, 109 sources of literature have been used. The key words: Competency, pre-school education institution, manager, self-assessment, quality of work.