Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu iztēles veicināšana mūzikas klausīšanās procesā
Author
Gorbenko, Olga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Briška, Ilze
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba temats: „Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu iztēles veicināšana mūzikas klausīšanās procesā” Pētījuma mērķis: pētīt mūzikas izmantošanas iespējas pedagoģiskajā procesā 4–5 gadus vecu bērnu iztēles attīstības sekmēšanai Kvalifikācijas darbs sastāv no teorētiskās un empīriskās daļas. Teorētiskajā daļā pētīts iztēles jēdziens, sniegts vidējā pirmsskolas vecuma (4-5 gadi) psihofiziskās attīstības raksturojums, īpaši akcentējot iztēles attīstību un to ietekmējošo faktoru analīzi. Teorētisko daļu noslēdz zinātnieku atziņas par mūzikas izmantošanas iespējām pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Te netiek skatīta mūzikas nodarbību specifika, uzmanība pievērsta tam, kā pirmsskolas skolotājs var iekļaut mūzikas klausīšanos un izpildīšanu pedagoģiskajā procesā. Empīriskajā daļā veikta pedagogu aptauja ar mērķi noskaidrot mūzikas pielietojuma pedagoģiskajā procesā līdzšinējo pieredzi, kas ļautu precizēt pedagoģiskajā procesā izmantojamās metodikas. Praktiskajā pedagoģiskajā darbā darba autore veic bērnu aktivitātes un iztēles izpausmju salīdzinājumu līdzīgās nodarbībās, kuras organizētas ar mūzikas klausīšanos un bez tās. Iegūtie rezultāti ir ļāvuši apstiprināt pētījuma hipotēzi: -5 gadus veciem bērniem veiksmīgi attīstīties iztēle, ja vizuālās mākslas nodarbībās un bērnu radošo rotaļu laikā fonā tiks atskaņota tēmai atbilstoša mūzika. Kvalifikācijas darba apjoms: 61 lpp., ietver 10 attēlus, 6 tabulas, izmantoti 49 literatūras avoti, pievienoti 10. Pielikumi. Atslēgas vārdi: vidējais pirmsskolas vecums, iztēle, mūzikas klausīšanās, radošas rotaļas, tēlotājdarbība The topic of the Qualification Paper: “Enhancing the imagination of young learners through music listening process”. The aim of the Qualification Paper: to research how musical listening in pedagogical process enhances young learners’ aged 4 to 5 imagination development. The Qualification Paper consists of theoretical and empirical parts. The theoretical part explores the definition of imagination and psychophysical development of the young children aged 4 to 5. The particular emphasis is given to the evolvement of the imagination in child’s development process and analysis of its influential factors. The end of the theoretical part focuses on the data gathered from various researchers on how musical listening in pedagogical process enhances young learners’ development. The priority of the theoretical part is not to study the specifics of the musical lessons, rather to explore the opportunities of the preschool teachers to include musical listening into the educational process. The empirical part of the Paper consists of the survey with the aim to explore current pedagogical experiences in applying musical listening into the process. Moreover, thesurvey allows to specify the methods which can be used in order to implement music listening into the lessons. The author of the Qualification Paper draws the comparison in young learner’s expressions of activeness and creativity between the observed lessons with and without inclusion of music listening. The obtained results lead to the hypothesis of the research – the development of the imagination of young learners aged 4 to 5 enhances, providing that the lessons are conducted under the appropriate musical accompaniment. The Qualification Paper consists of 61 pages, including 6 attachments, 10 pictures, 6 tables and bibliography, comprised of 49 sources. Keywords: young learners, imagination, music listening, creativity toys, crafts.