Tikumisko vērtību veidošanās 4-5 gadīgiem bērniem rotaļnodarbībā
Author
Pētersone, Pārsla
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Jurgena, Inese
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba “Tikumisko vērtību veidošanās 4 – 5 gadīgiem bērniem rotaļnodarbībā” autore ir Pārsla Pētersone. Darba mērķis ir izpētīt tikumisko vērtību būtību un rotaļnodarbības iespējas tikumisko vērtību veidošanā 4 – 5 gadīgiem bērniem. Pētījums tika veikts 2019.gadā no maija sākuma līdz oktobra beigām. Pētījumā daļā autore izmantoja novērošanas metodi, lai novērtētu bērnu tikumus pētījuma sākumā. Tālāk mērķtiecīgi ar dažādu rotaļu palīdzību tika veicināta noteiktu tikumu veidošana un stiprināšana. Šajā posmā tika izmantota novērošanas metode un sarunas ar bērniem – gan individuāli, gan grupā. Lai novērtētu bērna tikumisko vērtību veidošanos, tika izvirzīti pieci tikumu novērtēšanas kritēriji: 1)laipnība – ievēro saziņas kultūru, lieto pieklājības frāzes; 2)godīgums – bērns runā vienmēr patiesību; 3)centība – iesākto darbu pabeidz līdz galam; 4)līdzjūtība – spēj iejusties otra pārdzīvojumos; 5)savaldība – emocionālās situācijās prot rīkoties sev un citiem pieņemami. Darba autore arī iepazinās un analizēja dažādu autoru atziņas par izvēlēto tematu. Pētījuma rezultātā tika novērota rotaļnodarbību pozitīvā ietekme uz 4 – 5 gadīgo bērnu tikumisko vērtību veidošanās procesu. Darba apjoms ir 45 lappuses, kurās ir 6 attēli, 4 tabulas un 44 izmantotās literatūras avoti. Atslēgas vārdi: tikums, vērtība, tikumiskās vērtības, rotaļnodarbība, 4 – 5 gadīgi bērni. The theme of the qualification work by Pārsla Pētersone is “Formation of moral values in 4 to 5-year-old children by play-lesson”. The aim of this work is to study theoretically essence of moral values and the impact of play-lessons to shape moral values in 4 to 5 year old children. The study took place from the beginning of May to the end of October in 2019. In order to evaluate moral values of the children observation method was used at the beginning of study. A variety of play-lessons and games was used to target and shape certain moral values. In this part of study as research methods observation of children and conversations with children both individually and in groups were used. In order to evaluate formation of moral values in children, five criteria were used: 1)courtesy – respects communication culture, uses courtesy phrases; 2)honesty – the child always speaks the truth; 3)diligence – completely finishes a work begun; 4)compassion – able to experience other’s experiences; 5)composure – acting in emotional situations as acceptable to himself and others. Author of this work also got acquainted and analyzed ideas of the different authors about this topic. As a result, a positive influence of play-lessons on shaping of moral values for 4 to 5-year-old children were observed. This work contains 45 pages, 6 pictures, 4 tables and 44 references. Keywords: virtue, value, moral values, play-lesson, 4 to 5-year-old children.