Vecāka pirmsskolas vecuma bērnu pašvērtējuma attīstība masu medija ietekmē
Author
Mazure, Aleksandra
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Aleksandras Mazures bakalaura darbs pedagoģijas fakultātes, pirmsskolas skolotājas apakšnozarē tika izstrādāts par tēmu “Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu pašvērtējuma attīstība masu medija ietekmē”. Bakalaura darba mērķis noskaidrot masu medija ietekmi uz bērnu pašvērtējuma attīstību. Globālās digitalizācijas laikmets un Z paaudzes bērni jau no agrīnās bērnības darbojās ar dažādiem masu medija digitālajām ierīcēm. Darba teorētiskajā daļā tika analizēts, kas ir bērna pašvērtējums un kā tas veidojās. Pašvērtējuma attīstība un to problēmas ir interesējušas tādus zinātniekus kā U.Kuls, D.Mids, E. Eriksons, K. Rodžers, B.Anaņevs, L.Božovičs, A. Lipkina un citus. Zinātnieku pētījuma rezultātu analīze par dažādu masu medija ietekmi uz bērna attīstību, kā arī bērnu pašvērtējumu. Ņemot vērā to ka Z paaudzes bērni jau no agrīnās bērnības prot un darbojās ar masu medija digitālām ierīcēm. Paaudze, kurai tehnoloģijas ir nozīmīgas audzināšanā un komunikācijā. Darba pētījuma daļā tika raksturoti pētāmie bērni, viņu pašvērtējums ar masu medija ierīci ietekmē. Bērnu novērojumu un aptaujas apraksts. Noteikts bērnu pašvērtējuma līmenis. Bērnu vecāku aptauja un apraksts. Noskaidrots cik stundu dienā bērni pavada pie masu medija digitālajām ierīcēm, kas viņus interesē. Bērnu vecāku attieksme pret bērnu masu medija ierīču lietošanu. Pētījumā tika izmantota masu medija digitālā ierīce – interaktīvā tāfele. Novadīta nodarbība ar interaktīvās tāfeles palīdzību, lai noskaidrot to ietekmi uz bērna pašvērtējumu. Atkārtoti veikta bērnu aptauja. Rezultāti tika analizēti. Pētījumā uzskatāmi parādīts bērnu pašvērtējuma līmenis, aprakstīta nodarbība ar interaktīvās tāfeles palīdzību un atkārtoti noteikt bērnu pašvērtējuma līmenis pēc nodarbības ar interaktīvo tāfeli. Ir skaidri redzami pozitīvie rezultāti. Viennozīmīgi, lai mūsu laikmeta bērniem veidotos pozitīvs priekšstats par sevi ir nepieciešami izmantot nodarbībās mūsdienu tehnoloģijas, ar kurām bērni ir pazīstami kopš dzimšanas. Bet neskatoties uz laikmeta tendencēm, nekādā gadījumā nevar un nedrīkst aizstāt pedagoga dzīvo saziņu ar bērnu. Pētījuma hipotēze par vecākā pirmsskolas vecuma bērnu pašvērtējuma attīstība masu mediju ietekmē tika apstiprināta. Atslēgas vārdi: Z PAAUDZE, PAŠVĒRTĒJUMS, MASU MEDIJA, IETEKME, DIGITĀLĀS IERĪCES, ATTĪSTĪBA. Bakalaura darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un praktiskās un to apjoms ir 64 lpp, 8 tabulas, 13 attēli, 1 priekšlikums un 3 pielikumi. Aleksandras Mazures bachelor's thesis in the subdivision preschool teacher of the Faculty of Pedagogy was elaborated on the topic "Development of self-esteem of older preschool children under the influence of mass media". The aim of the bachelor thesis is to find out the influence of mass media on the development of children's self-esteem. The era of global digitalization and children of Generation Z have been working with various mass media digital devices from an early age. The theoretical part of the thesis analyzed what is the child's self-esteem and how it developed. The development of self-esteem and its problems have interested scientists such as U.Kuls, D.Mid, E. Erikson, K. Roger, B.Anev, L.Bozovich, A. Lipkina and others. Given that children of Generation Z know from the earliest childhood how to work with mass media digital devices. The generation for whom technology is important in upbringing and communication. The research part of the paper described the children under study, their self-esteem influenced by the mass media device. Description of child observation and survey. Parent survey and description of results. It has been found out how many hours a day child spends on digital media devices. Parents attitudes towards the use of children's mass media devices. The research used a digital mass-media device - an interactive whiteboard. Conducted a lesson using an interactive whiteboard to find out their impact on the child's self-esteem. A repeated survey of children was conducted. The results were analyzed. The study demonstrates the children's self-esteem level and re-determines the children's selfesteem level after the lesson. Positive results are visible. Clearly, in order to develop a positive selfimage for the children of our age, it is necessary to use the modern technologies with whom children are familiar since birth. But in spite of the trends of the age, there is no way to substitute a teacher for live communication with a child. The hypothesis of the research on the development of self-esteem of older preschool children under the influence of mass media was confirmed. Keywords: Z GENERATION, SELF-ASSESSMENT, MEDIA, IMPACT, DIGITAL DEVICES, DEVELOPMENT. The bachelor thesis consists of two parts - theoretical and practical and its volume is 64 pages, 8 tables, 13 figures, 1 proposal and 3 appendices.