Lasītprasmes veicināšanas iespējas literatūras stundās 5.klasē izmantojot mācību motivācijas paņēmienus
Autor
Vilemsone, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Volāne, Elita
Datum
2019Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Darba autors: Laura Vilemsone Darba tēma: lasītprasmes veicināšanas iespējas literatūras stundās 5. klasē izmantojot mācību motivācijas paņēmienus. Darba veids: bakalaura darbs Studiju programma: sākumskolas skolotājs ar tiesībām mācīt vienu priekšmetu pamatskolā. Darba zinātniskais vadītājs: Profesore Elita Volāne Darba mērķis: pētīt un atklāt kā ar dažādiem mācību motivācijas paņēmieniem pilnveidot lasītprasmi 5. klasē. Darba uzdevumi: 1)analizēt literatūru par lasītprasmi; 2)analizēt literatūru par mācību motivāciju; 3)izzināt un analizēt 5. klases skolēnu vecumposma īpatnības; 4)veikt pētījumu un analizēt rezultātu. Hipotēze. 5. klases skolēni literatūras stundās sekmīgāk apgūst lasītprasmi, ja skolotājs mācību procesā pielieto dažādus motivēšanas paņēmienus. Bakalaura darbā teorētiskajā daļā analizētas I.Helvigas, Z. Anspokas, I. Rakevičas un citu autoru atziņas par lasītprasmi. R. Nīrmeiers, J. Maļicka, R. Baltušīte un citi autori atzinās par mācību motivāciju. Izzinātas un analizētas V. Krutecka, Ē.H. Ēriksona, Ž. Piažē un citu autoru atziņas par jaunākā un vidējā skolas bērnu vecumposmu īpatnībām. Pētījuma praktiskajā daļā izstrādāti skolēnu lasītprasme kritēriji, pakāpes un rādītāji pēc kuriem veikts pētījums. Pētījumā atklāts kā ar dažādiem motivēšanas paņēmieniem panākt, lai skolēni uzlabotu lasītprasmi, kurā ietilpst lasīšanas temps (ātrums), teksta pareizība un teksta izpratne. Apkopoti un salīdzināti pētījuma rezultāti. Darbs kopumā izklāstīts 57 lappusēs, tajā iekļautas 4 tabulas un 10 attēli. Darbā izmantoti 42 literatūras avoti un pievienoti 6 pielikumi. Atslēgas vārdi: motivācija, motīvi, lasītprasme, lasīšanas temps (ātrums), lasīšanas pareizība, teksta izpratne, jaunākais un vidējais skolas vecumposms. Author: Laura Vilemsone Dissertation title: The promotion of reading skills for the 5th grade, utilizing motivational teaching techniques. Type of paper: Bachelor's Dissertation Study programme: Elementary school teacher with the right to teach one subject in a primary school. Supervisor: Professor Elita Volane Purpose: Research and explore how to advance reading ability in the 5th grade. Methodology: 1) analyze literature about reading literacy; 2) analyze literature about learning motivation; 3) identify and consider the 5th grader's age traits; 4) conduct research and evaluate the results. Hipothesis. 5ht graders learn to read more successfully if the teacher applies various teaching techniques during literature class. The dissertation's theoretical part includes analysis of I.Hedviga's, Z. Anspoka's, I.Rakevica's and other author's ideas and theories about reading ability. R. Nirmeier's, J. Malicka, R. Baltusite, and others argued about learning motivation. Evaluated and analyzed V. Krutecka's, E.H.Ericksson's, Z. Piaze, and other author ideas about the age stage differences in early year/preschool and elementary school pupils. The development of the criteria, stages, and indicators used to carry out the study are outlined in the theoretical part of this dissertation. In the study, it is demonstrated how to improve reading skills, including reading speed, accuracy, and text comprehension using various motivational techniques. There were three criteria. Compiled and compared the results of the study. The total length of the dissertation is 57 pages long and it includes 4 tables and 10 pictures. Employed 42 sources of literature and added 6 attachments. Keywords: motivation, motives, reading ability, reading speed or tempo, reading accuracy, comprehension, early and middle school age stages.