Vienotas alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas apguves sistēmas nepieciešamība skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem speciālajās izglītības iestādēs
Author
Liepa, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Laganovska, Egija
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore: Ilze Liepa Pētījuma temata nosaukums: Vienotas alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas apguves sistēmas nepieciešamība skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem speciālajās izglītības iestādēs. Darba aktualitāte: Diplomdarbā “Vienotas alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas apguves sistēmas nepieciešamība skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem speciālajās izglītības iestādēs” tika aktualizēts jautājums par alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas vienotas apguves nepieciešamību un pielietošanu mācību un audzināšanas procesā skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem Rīgas un Rīgas reģiona speciālajās izglītības iestādēs. Darba aktualitāti nosaka grūtības, kas rodas skolēniem apgūstot komunikāciju izglītības iestādē, kā arī dzīves gaitā mainot komunikācijas partnerus un vidi, komunikācijā rodas sarežģījumi. Pamatojoties uz zinātniskajā literatūrā un pētījuma gaitā iegūtajām atziņām, ka vienotas alternatīvā un augmentatīvā komunikācija sekmē skolēnu spēju izprast citu teikto, paust savas vēlmes un vajadzības (komunicēt), palīdz apgūt mācību saturu, attīsta paškontroli, veidot sociāli pieņemamu uzvedību, diplomdarba autore iesaka komunikācijā lietot saziņas aproces. Darba mērķis: pamatot vienotas alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas sistēmas apguves nepieciešamību skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem speciālajās izglītības iestādēs. Darba metodes: 1.Teorētiskās literatūras analīze. 2.Avotu izpēte un analīze. 3.Pedagoģiskā novērošana. 4.Aptauja 5.Datu apstrāde un analīze. Rezultāti: Diplomdarba pētījumā gūtie rezultāti apliecina par vienotas AAK nepieciešamību, taču kā galvenais traucēklis ir tas, ka pedagogiem trūkst zināšanu par AAK, un tā nav skolēnam klātesoša ikvienā ikdienas situācijā. Atslēgas vārdi: alternatīvā un augmentatīvā komunikācija, skolēni ar garīgās attīstības traucējumiem. Author of the work: Ilze Liepa Title of the research topic: The need for a unified system of alternative and augmentative communication acquisition in special education institutions for students with mental disorders. Topicality of the work: In the diploma paper “The Need for a Common Alternative and Augmentative Communication System for Students with Mental Disabilities in Special Educational Institutions” the issue of the necessity and use of alternative and augmentative communication acquireing in teaching and educating process for students with special needs in institutions located in Riga and district of Riga.The topicality of the work is determined by the difficulties, that occur in acquiring communication in educational institution, as well changing communication partners and environment during the course of life also communication difficulties arise. Based on the researches of the scientific literature that unified alternative and augmentative communication promotes students' ability to understand what others are saying, express their desires and needs (communicate), help them learn content, develop self-control, develop socially acceptable behavior, the author of diploma paper recommend communication bracelets. Aim of the thesis: to substantiate the need for unified alternative and augmentative communication system for students with special needs in special education institutions. Work methods: 1. Analysis of theoretical literature. 2. Research and analysis of sources. 3. Pedagogical observation. 4. Survey. 5. Data processing and analysis. Results: The results of the survey in diploma paper confirm the need for a single AAC, but the main encumbrance for educators is the lack of knowledge about AAC, and it is not used in everyday life situations. Keywords: Alternative and Augmentative Communication, pupils with mental disabilities.