Pozitīvas saskarsmes veicināšana pamatskolas skolēniem ar vidēji smagiem garīgās attīstības traucējumiem un agresiju
Author
Romančuka, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore: Ieva Romančuka Darba nosaukums: Pozitīvas saskarsmes veicināšana pamatskolas skolēniem ar vidēji smagiem garīgās attīstības traucējumiem un agresiju. Darba aktualitāte: Speciālās izglītības skolotājam, strādājot ar skolēniem, kuriem ir vidēji smagi garīgās attīstības traucējumi, ikdienā bieži ir jāsaskaras ar agresiju. Agresija ietekmē visu iesaistīto emocionālo stāvokli un pārtrauc mācību darbību. Tāpēc pedagogam nepieciešamas zināšanas un prasmes kā efektīvi pārvaldīt izaicinošu uzvedību, saglabājot pozitīvu saskarsmi ar skolēnu. Darba mērķis: Izvēlēties teorijā balstītu metodi vai paņēmienu, lai veicinātu pozitīvu saskarsmi ar skolēniem, kuriem ir vidēji smagi garīgās attīstības traucējumi un agresija. Darba metodes: •Teorētiskās literatūras analīze •Pedagoģiskā novērošana •Koriģējoši pedagoģiskā darbība •Datu analīze Rezultāti: Skolēnu agresijas rādītāji samazinājās, kad vēlmi ar agresijas palīdzību izvairīties no uzdevuma mazināja ar balvu par tā veikšanu. Diplomdarba rezultāti liecina, ka pozitīva pastiprinājuma lietošana, pozitīvas saskarsmes veicināšanā, trīs no četriem skolēniem mazināja agresijas izpausmes. Klasē fiziskā agresija mazinājās par 26% un verbālā par 67%. Atslēgas vārdi: garīgās attīstības traucējumi, agresija, saskarsme, skolēns, pozitīvs pastiprinājums. Author: Ieva Romančuka Title: Promotion of positive communication for pupils with moderate intellectual disability and aggression. Background: Special education teachers need to deal with students who has moderate intellectual disability and aggression. Aggression affects the emotional state of all involved and interrupts learning. Therefore, educators need knowledge and skills to effectively manage challenging behavior while maintaining positive communication. Aim: Choose a theory-based method or technique to promote positive interaction with children who has moderate intellectual disability and aggression. Methods: •Analysis of theoretical literature •Pedagogical observation •Corrective pedagogical activity •Data analysis Results: Pupil aggression rates decreased when the desire to avoid the task with aggression was reduced by the rewarding. The results of the diploma work shows the use of positive reinforcement in the promotion of positive communication. Three out of four students reduced physical aggression to 26% and verbal to 67%. Keywords: intellectual disabilty, aggression, communication, pupil, positive reinforcement.