Pašvaldības iesaiste izglītības iestādes kvalitātes nodrošināšanā
Автор
Zundāne, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kangro, Andris
Дата
2020Metadata
Показать полную информациюАннотации
Esošie skolēnu sasniegumi mēdz atšķirties dažādās Latvijas vietās, spēcīgi norādot uz vairāku faktoru ietekmi uz tiem. Šajā aspektā ir noteikti jāapskata sniegtā izglītības kvalitāte, kā arī sociālekonomiskā stāvokļa ietekme uz šiem sasniegumiem. Galvenais mērķis būtu izprast iemeslus šādai situācijai un rast risinājumus, lai spētu regulēt un kontrolēt izglītības kvalitātes izmaiņas. Pašvaldība kā izglītības iestāžu dibinātājs sevi ietver vairākas funkcijas, gan finansējuma nodrošinājumu iestādei, gan arī izglītības kvalitātes kontroli, vadītāju izvēli. Apskatot šīs funkcijas, var secināt, ka pašvaldībai ir lielas iespējas krasi ietekmēt izglītības iestādes veidolu, darbību un attīstību. Šī maģistra darba mērķis ir teorētiski izpētīt pašvaldības lomu izglītības iestāžu izglītības kvalitātes nodrošināšanā un kontrolē, kā arī aktualizēt pašvaldības iespējas nodrošināt, uzlabot sniegto izglītības kvalitāti savā reģionā. Pētījuma ietvaros tika iegūtas 148 aizpildītas anketas no izglītības iestāžu vadītājiem un pašvaldības vadītājiem vai to pārstāvjiem izglītības jautājumos. Lai nostiprinātu iegūtos viedokļus un informāciju tika organizēta intervija ar ekspertu kā arī analizēta zinātniskā literatūra un dokumenti. Rezultātā, tika iegūts plašs viedoklis par aktuālo situāciju izglītībā Latvijā un nepieciešamajām darbībām. Tika secināts, ka būtu jāveicina pašvaldību un izglītības iestāžu komunikācija tiešā veidā, vai izmantojot izglītība pārvaldes starpniecību. Lai pilnveidotu izglītības iestāžu sadarbību ar pašvaldību, tika izstrādāti ieteikumi, ar kuru palīdzību varētu veicināt skolēnu sasniegumu paaugstināšanos arī lauku reģionos. Tāpat arī tika apkopotas jomas, kurās izglītības iestādes sagaida papildus atbalstu no pašvaldības, ko var izmantot kā informatīvu materiālu. Darba apjoms ir 69 lapas, kuras satur 8 attēlus, 3 tabulas, 52 avotus un 3 pielikumus. Atslēgas vārdi: izglītības iestādes vadība, pašvaldība, sadarbība, izglītības kvalitāte. In different regions of Latvia current level of achievements between pupils is different leading to understanding that there are several severe factors leading to their differences. In this respect we have to analyse quality of education provided in each region as well as socioeconomic status impact towards those achievements. Main goal of this work is to understand cause of this situation and find solution that could help control and regulate changes of quality level of education. Municipality as founders of schools has several functions- funding of educational institution, quality control of education, choice of managers in schools. Examining these functions, it becomes clear that municipality has great possibilities to influence appearance, operation and development of the educational institution. Goal of this Master Thesis is to investigate in theory the role of the municipality in ensuring and controlling the quality of education as well as to stress out the possibilities of the municipality to ensure and improve the quality of education in its region. In framework of this research author received 148 completed questionnaires from managers or representatives of different municipalities. In order to consolidate opinions and information obtained author conducted interview with an expert and, also analysed available scientific literature and documents regarding these questions. As a result author gained view on the current situation in education in Latvia and required actions to improve it. It was concluded that communication between municipalities and educational institutions, either directly or through education administration, should be encouraged more and improved. In order to improve the cooperation between educational institutions and municipality author has prepared recommendations that could lead to improvements towards more achievements of pupils especially those in regions of Latvia. As well author compiled informative material of areas and questions stressed by educational institutions that they would like to be improved by municipality. Volume of thesis is 69 pages that includes 8 pictures, 3 tables, 52 literature sources and 3 attachments. Key words: Management of education institution, municipality, local government, cooperation, quality of education.