Adīšanas apguve mājturībā un tehnoloģijās 6.klasē
Author
Lozbere, Jana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Urdziņa-Deruma, Māra
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba mērķis ir izstrādāt mācību saturu tēmai „Adīšana” un praktiski pārbaudīt to skolā. Mācību tēmas apguves procesā autore vēlas sekmēt skolnieku rokdarbu prasmju attīstību, adīšanas kā tradicionālas rokdarbu tehnikas dziļāku iepazīšanu, apgūstot apaļadījumu darināšanu. Diplomdarba pirmajā nodaļā autore analizējusi pedagoģisko un psiholoģisko literatūru, normatīvos dokumentus, kas reglamentē mācību satura izveidi, kompetenču pieeju mācību saturā, pētījusi 12 – 13 gadus vecu skolēnu vecumposma īpatnības. Otrajā nodaļā – izpētījusi literatūru par adīšanu, apaļadījumiem, kompozīciju veidošanu un izveidojusi mācību saturu tēmai „Adīšana”. Trešajā nodaļā- izveidojusi mācību stundu tematisko plānu, aprakstījusi vērtēšanas kritērijus, mācību metodes. Ceturtajā nodaļā – aprakstījusi mācību tēmas aprobācijas procesu un analizējusi iegūtos rezultātus, kā arī apkopojusi mājturības un tehnoloģijas skolotāju aptaujas rezultātus, lai noskaidrotu, vai adīšanas apguve skolā ir nepieciešama un, kā veiksmīgāk sadalīt adīšanas elementu apguvi pa klasēm. Autore daudzus gadus nodarbojusies ar adījumu izgatavošanu un uzskata, ka motivējošs, vecumposmam atbilstošs un interesants uzdevums 6. klases skolēnam veiksmīgāk un ātrāk ļauj apgūt nepieciešamās adīšanas pamatprasmes. Bezpirkstu cimdu izgatavošanu skolnieks uztver kā praktiski noderīgu, interesantu radošo darbu, kas dod iespēju apgūt jaunas prasmes. Diplomdarbs sastāv no ievada, 4 nodaļām, 14 apakšnodaļām, nobeiguma, izmantotās literatūras saraksta un 12 pielikumiem. Izstrādātais mācību saturs tika aprobēts Talsu X skolā, divās 6.klasēs. Atslēgas vārdi: mājturība un tehnoloģijas, tekstiltehnoloģija, adīšana, apaļadījumi, bezpirkstu cimdi, dekoratīvais zieds, 6.klase, pusaudži. Darba apjoms 110 lapas. Darbā iekļautas 5 tabulas un 83 attēli The purpose of the diploma work is to develop the learning content of "Knitting" and to examine it practically in school. The author of the learning topic is keen to contribute to the development of skills for students, knitting as traditional handcraft techniques, and learning about the ways of doing things. For the first chapter of the diploma the author has analysed pedagogical and psychological literature, normative documents regulating creation of the learning content, the competence approach in the subject matter, the nature of students aged 12 to 13 years old. In the second chapter, the author explores wider literature on knitting, round knitting, composition and training content has been developed for the theme "Knitting". The third chapter shows the thematic plan for conducting training lessons. It also describes the evaluation criteria and teaching methods. Chapter four describes the process of the study and analyses results, as well as a summary of results of the housekeeping and technology teacher’s surveys, to find out if the learning of knitting in school is necessary and how to divide the knitting elements by class. The author has many years of experience making knitted goods, and believes that for a 6th grade learner the best way to learn the necessary basic skills for knitting is to have a task that would be motivating, age-appropriate and interesting. The fingerless glove making exercise for student is practically useful, interesting creative work that enables to learn new skills. The diploma work consists of an introduction, 4 chapters, 14 sub-chapters, a conclusion, table of authorities and 12 annexes. The developed content was tested in the Talsi X School, in two 6th classes. Keywords: housekeeping and technology, textile technology, knitting, round knitting, fingerless gloves, decorative flower, Class 6, teens. Amount of work 110 pages. Work included 5 tables and 83 images.