13-16 gadus vecu pusaudžu rakstura stipro pušu saistība ar pašcieņu un mācību sasniegumiem
Author
Leitase, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stokenberga, Ieva
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Šī pētījuma mērķis bija noskaidrot sakarības starp pusaudžu rakstura stipro pušu, pašcieņas un mācību sasniegumu rādītājiem, kā arī veikt lingvistisku un psihometrisku (The VIA Youth Survey (ages 10-17) “VIA Youth-96“) adaptāciju Latvijas 13-16 gadīgu pusaudžu vidē. Pētījumā piedalījās 203 pusaudži (90 zēni, 113 meitenes) no 3 dažādām Latvijas skolām. Pētījuma ietvaros pusaudži aizpildīja elektroniskā veidā rakstura stipro pušu aptaujas (The VIA Youth Survey (ages 10-17) “VIA Youth-96”, Park, Peterson, 2006) latviešu valodā, kam tulkojumu veikusi neatkarīga tulkotāju grupa, pašcieņas aptauju (M.Rozenberga vispārējā pašvērtējuma (pašcieņas) aptauja, Rosenbergs’s Self-Esteem Scale; SES, 1965, 1989, adaptēta, 2002). Lai noskaidrotu mācību sasniegumus, tika ņemtas vērā iepriekšējā mācību gada noslēguma atzīmes latviešu valodā, matemātikā un angļu valodā, no kurām tika aprēķināta vidējā atzīme. Rakstura stipro pušu aptaujas 16 skalu iekšējā saskaņotība ir pietiekami augsta, kur rādītāji ir robežās no 0,70 < α < 0,89. Skalās - lēmumu pieņemšana, komandas darbs, pašregulācija, skaistuma un izcilības novērtējums Kronbaha alfa ir nedaudz zem 0,7. Četrās skalās - sociālais intelekts, pateicība, pieticība, godīgums rādītāji ir nepieļaujami zemi, robežās no 0,36 < α < 0,54. Aptaujas reakcijas indeksa rādītāji atrodas normas robežās. Aptaujas 4 pantiem diskriminācijas indekss neiekļaujas normas robežās. Adaptētā aptauja šobrīd nav izmantojama Latvijas kultūrvidē pētnieciskiem nolūkiem. 19 no 24 rakstura stiprajām pusēm pastāv statistiski nozīmīgas sakarības ar pašcieņu. 9 no 24 rakstura stiprajām pusēm pastāv statistiski nozīmīgas sakarības ar mācību sasniegumiem. 7 no 24 rakstura stiprajām pusēm uzrādās kā nozīmīgi pašcieņas prognozētāji, izskaidrojot 63% pašcieņas variācijas šajā izlasē. Mācību sasniegumu statistisko nozīmīgumu atspoguļo rakstura stiprā puse - skaistuma un izcilības novērtēšana, izskaidrojot 0,5% mācību sasniegumu rezultātus šajā izlasē. Pastāv statistiski nozīmīgas atšķirības starp zēniem un meitenēm tādām rakstura stiprajām pusēm, kā skaistuma un izcilības novērtēšana un laipnība. Zēniem šajā izlasē ir vidēji augstāki pašcieņas rādītāji nekā meitenēm. Statistiski nozīmīgas atšķirības starp mācību sasniegumiem zēniem un meitenēm šajā izlasē netika konstatētas. The aim of this study was to find out the relationships between adolescent strengths, self-esteem and academic achievement, make linguistic and psychometric adaptation of the scale of (The VIA Youth Survey (ages 10-17) VIA Youth-96) among Latvian 13-16 year old adolescents. 203 teenagers (90 boys, 113 girls) from 3 different Latvian schools participated in the research. As part of the study, adolescents completed an online self-esteem survey (M. Rosenberg Self-esteem (Rosenbergs' Self-Esteem Scale; SES, 1965, 1989, adapted, 2002), character strenghts survey (The VIA Youth Survey, ages 10-17, VIA Youth-96) (Park, Peterson, 2006) in Latvian, translated by an independent team of translators. The last grade of the previous year in Latvian, Mathematics and English was taken into account to determine the academic achievements, from which the average grade was calculated. The reliability indicators of the 16 scales of the Character Strengths survey is sufficiently high, with Cronbach’ alpha from 0.70 <α <0.89. On a scale of decision making, teamwork, self-regulation, beauty and excellence, the Cronbach's alpha is just under 0.7. On 4 scales - social intelligence, gratitude, modesty, honesty - the indicators are unacceptably low, ranging from 0.36 <α <0.54. The survey shows that the reaction index is within normal limits. For the 4 items of the survey, the discrimination index is out of the norm. The adapted survey cannot yet be used for research purposes in Latvian culture. 19 of the 24 strengths have statistically significant positive correlation with self-esteem. 9 of the 24 strengths have statistically significant positive correlation with academic achievement. 7 of the 24 strengths appear to be significant predictors of self-esteem, explaining 63% of the variance in self-esteem in this sample. The statistical significance predictor of academic achievment is reflected by the character strength - beauty and excellence, explaining the 0.5% academic achievement in this sample. There are statistically significant differences between boys and girls in character strengths such as appreciation of beauty and excellence and kindness. Boys in this sample have on average higher self-esteem than girls. No statistically significant differences were found between boys and girls academic achievment in this sample.