Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma bagātināšana dramatizācijas rotaļā
Автор
Aščeulova, Madara Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Дата
2020Metadata
Показать полную информациюАннотации
Bakalaura darba autore: Madara Ieva Aščeulova Bakalaura darba nosaukums: Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma bagātināšana dramatizācijas rotaļā Mērķis: Teorētiski pētīt un praktiski pamatot bērnu vārdu krājuma bagātināšanas iespējas dramatizācijas rotaļās. Bakalaura darbs struktūra – ievads, divas nodaļas ar apkšnodaļām, secinājumi, ieteikumi, literatūras saraksts un pielikums Teorētiskajā daļā tika analizētas dažādu autoru atziņas pedagoģijas un psiholoģijas teorijā. Tiek skaidrots kas ir valoda un runa, 4 – 5 gadu bērnu attīstības raksturojums, vārdu krājuma bagātināšana un dažādi runas uzdevumi, rotaļu raksturojums, dramatizācijas rotaļas kā bērnu vārdu krājuma bakatināšānai un literārie darbi bērnu vārdu krājuma bagātināšanai. Pētījuma teorētiskā daļa balstās uz D. Dzinteres, I. Stangaines, R. Kaņepējas, D. Markus, I. Freibergas u.c. darbi un pētījumi. Empīriskajā daļā piedalās 14 bērni vecumā no 4 līdz 5 gaidiem, Rīgas X pirmsskolas izglītības pirmsskola. Pētijumā autore izvirzija kritērijus balstoties uz pedagoģijas teoriju, izvēlējās literāros darbus bērna vecumam, interesēm un aktualitātēm atbilstošus, radīja vidi, lai bērni dramatizētu šos literāros darbus. Dramatizācijas rotaļās bērni izmantoja literārā darba varoņus, pasakās lietotos teicienus un paplašināja vārdu krājumu. Veiktajā pētījumā izvirzītā hipotēze apstiprinājās. Pētījums notika 5 mēnešus. Pēc 5 mēnešiem visiem grupas bērniem tika novērots vārdu krājumu palielinājums. Balsoties uz teorētiskajām atziņām un empīriskās daļas iegūtajiem datiem ir izstrādāti ieteikumi bērna vārdu krājumu bagātināšanai. Bakalora darbs sastāv no 50 lapaspusēm, 10 attēliem, bibliogrāfiskā saraksta 58 vienību skaitu – latviešu, angļu un krievu valodā, 8. pielikumiem. Atslēgvārdi – valoda, runa, vārdu krājums, rotaļa, dramatizācijas rotaļa Author of the bachelor paper: Madara Ieva Aščeulova Title of the bachelor paper: Extension of mid-primary school age children vocabulary through dramatization games Aim of the paper: Theoretically examine and justify children vocabulary extension through dramatization games practically. Structure of the bachelor paper – introduction, two chapters with sub-chapters, conclusion, suggestions, bibliography and attachment. In theoretical part author analyses different author lessons in educational theory and psychology. Author explains what is language and speech, includes characterisation of development of children aged 4 – 5, extension of vocabulary and different speech tasks, characterisation of games, dramatisation games for extension of children vocabulary and literary works for extension of children vocabulary. Theoretical part is based on D. Dzintere, I. Stangaine, R. Kaņepēja, D. Markus, I. Freiberga and other works and research. In empirical part – 14 children, aged 4 and 5 from Riga primary school X, take part. Author of the research made criteria based on education theory, chose literary works suitable for child`s age and interests. In dramatization games, children used literary work characters, expressions used in fairytales and extended their vocabulary. The research confirmed hypothesis. Duration of the research was 5 months. After 5 months it was observed that all children from the test group had extended their vocabulary. Basing on the theoretical lessons and data gained from empirical part, author has made suggestions for children vocabulary extension. Bachelor paper consists of 50 pages, 10 pictures, 58 sources in Latvian, Russian and English and 8 attachments. Keywords – language, speech, vocabulary, game, dramatisation games.