Pirkstu rotaļu izmantošana 5 – 6 gadīgiem bērniem skaneņu L, R izrunas traucējumu novēršanai
Autor
Kāpiņa, Ruta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vilka, Ilze
Datum
2020Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Darba autors. Ruta Kāpiņa Darba zinātniskais vadītājas. Mg. Paed., Ilze Vilka Darba mērķis. Teorētiski izzināt dažādu autoru atziņas un praktiski vērtēt iespējas pirkstu rotaļu ietekmi uz skaneņu [L] un [R] izrunas traucējumu mazināšanu. Darbam izvirzītā pētījuma hipotēze, skaneņu [R] un [L] izruna pilnveidosies sekmīgāk, ja logopēds: •izzinās, analizēs bērnu runas traucējumu īpatnības; •mērķtiecīgi izmantos pirkstu rotaļas koriģējoši attīstošajā darbībā. Diplomdarbs sastāv no trim daļām. Pirmajā nodaļā izskatīti dažādu autoru atziņas vecākā pirmsskolas vecuma bērnu (5 - 6 gadi) attīstības raksturojums pētāmās problēmas kontekstā. Otrajā nodaļā tiek pētītas pirkstu rotaļas izmantošanas iespējas skaņu izrunas traucējumu mazināšanā. Skaneņu izrunas traucējumu daudzveidības izpausmes. Kā arī pirkstu rotaļu izmantošanas iespējas koriģējoši attīstošā darbībā (fonemātiskās uztveres aktivizēšanai, artikulācijas kustību pilnveidei). Trešajā nodaļā tiek veiks pedagoģiskais pētījums skaņu R un L izrunas traucējumu novēršanas iespējām pirmsskolas vecuma bērniem, kurā iekļauts bērnu raksturojums. Koriģējoši attīstoša darbība ar skaņu R un L izrunas traucējumu. Kā arī pētījumā iegūto rezultātu dinamika un skaidrojums. Līdz ar to darba autore uzskata ka izvirzītā hipotēze pārbaudīta un pētījuma gaitā apstiprinājās. Darba apjoms. 88 lapaspuses, 16 pielikumi, 56 izmantotie literatūras un informācijas avoti, 6 attēli, 24 tabulas. Author of diploma work. Ruta Kāpiņa Scientific supervisor. Mg. Paed., Ilze Vilka The aim of diploma Work. Theoretical research of different authors quotes and practical trials on the influence of fingerplay for decreasing pronunciation disorders of consonants [L] and [R]. The proposed hypothesis. Pronunciation of consonants [L] and [R] will develop more effectively, if the speech therapist: •Ascertains, analyzes the child’s speech disorder specialty. •Uses fingerplay for correctional therapy. Diploma work consists of three chapters. First chapter: A description of different authors lessons of pre-school children’s (5-6 years old) behavioral development in the context of the researched problem. Second chapter: research in the possibility of using fingerplay for decreasing pronunciation disorders. The diversity of speech sound pronunciation disorders. Possibilities of using fingerplay in remedial development (activating phonetic perceptions, improving articulation). Third chapter: teaching study for prevention of pronunciation disorders of consonants [R] and [L] in pre-school children, children’s characteristics included. Correctional development with consonants [R] and [L] pronunciation disorder, as well as the dynamics of research results and explanations. In addition, the author considers that the hypothesis has been tested and proven in the course of the testing. Volume of work. 88 pages, 16 appendices, 56 sources, 6 images, 24 charts.