Fonētiski fonemātisko traucējumu novēršana vecākā pirmsskolas vecuma bērniem didaktiskās spēlēs un vingrinājumos
Author
Gribiņņikova, Jekaterina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vilka, Ilze
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba autore: Jekaterina Gribiņņikova Darba zinātniskais vadītājs: Ilze Vilka Diplomdarba temats: “Fonētiski fonemātisko traucējumu novēršana vecākā pirmsskolas vecuma bērniem didaktiskās spēlēs un vingrinājumos”. Pētījuma mērķis: teorētiski izzināt un praktiski pārbaudīt didaktiskās spēles un vingrinājumu efektivitāti fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanai vecākā pirmskolas vecuma bērniem. Pētījuma uzdevumi: 1. Izzināt dažādu autoru atziņas par bērnu ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem attīstības īpatnībām. 2. Raksturot didaktiskās spēles un vingrinājumus kā fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanas līdzekli. 3.Veikt praktisku pētījumu par fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanu, izmantojot didaktiskās spēles un vingrinājumi. 4. Apkopot un analizēt pētījumā iegūtos rezultātus. Pētījuma hipotēze: fonētiski fonemātisko traucējumu novēršana vecākā pirmsskolas vecuma bērniem būs sekmīgāka, ja koriģējoši attīstošā darbībā tiks: •ievērotas bērnu individuālās attīstības likumsakarības; •stingri ievēroti logopēdiskās darbības principi; •izmantotas mērķtiecīgi atlasītas didaktiskās spēles un vingrinājumi. Pētījuma metodes: •teorētiskās: zinātniskās un metodiskās literatūras izpēte par pētījuma problēmu; •empīriskās: bērnu novērošana, bērnu runas logopēdiskā izpēte, pedagoģiskā izmēģinājuma darbība, pētījumā iegūto datu apstrāde. Darba rezultāts: Pētījums apstiprināja, ka izmantojot izvēlētos didaktiskās spēles un vingrinājumus fonētiski fonemātiskie traucējumi mazinās. Diplomdarba apjoms: 93 lappuses, 13 tabulas, 6 attēli, 19 pielikumi, 69 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: fonētiski fonemātiskie traucējumi, vecāka bērnu vecums, didaktiskās spēles un vingrinājumi. Author of the diploma paper: Jekaterina Gribinnikova Scientific supervisor of the diploma paper: Ilze Vilka Title of the diploma paper: “Prevention of phonetic and phonemic speech underdevelopment in older preschool age through didactic games and exercises”. The goal of the research: theoretically analyze and practically test effectiveness of didactic games and exercises for prevention of phonetic and phonemic speech underdevelopment in older preschool age children. The tasks set up to reach the goal of the research: 1. Find out the findings of various authors about the peculiarities of development of children with phonetic and phonemic disorders. 2. Describe didactic games and exercises as a means of preventing phonetic and phonemic disorders. 3. Carry out practical research on the prevention of phonetic and phonemic disorders using didactic games and exercises. 4. Summarize and analyze the results obtained in the research. The hypotheses of the research: Prevention of phonetic and phonemic disorders in older preschool age children will be more successful if in corrective developmental activities: •the regularities of children's individual development will be observed; •the principles of speech therapy will be strictly observed; •purposefully selected didactic games and exercises will be used. The theoretical part: theoretical: research of scientific and methodological literature on the research problem; empirical: observation of children, logopedic research of children's speech, pedagogical experiment activity, processing of data obtained in the research. The result of the research: The research confirmed that the use of selected didactic games and exercises reduces phonetic and phonemic disorders. Volume of the diploma paper: 93 pages, 13 charts, 6 annexes, 69 sources of literature. Keywords: phonetic and phonemic speech underdevelopment, older preschool age, didactic games and exercises.