Priekšējo mēleņu fonētisko traucējumu korekcija vidējā pirmsskolas vecuma bērniem izmantojot artikulācijas vingrinājumus - pasakas
Автор
Lūse, Evita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vilka, Ilze
Дата
2020Metadata
Показать полную информациюАннотации
Darba autore: Evita Lūse Diplomdarba temats: Priekšējo mēleņu fonētisko traucējumu korekcija vidējā pirmsskolas vecuma bērniem izmantojot artikulācijas vingrinājumus – pasakas. Pētījuma mērķis: teorētiski izzināt un praktiski pārbaudīt artikulācijas vingrinājumu – pasaku ietekmi priekšējo mēleņu izrunas sekmēšanai logopēdiskās korekcijas darbā. Mērķa sasniegšanai tiek izvirzīti uzdevumi: 1) izzināt dažādu autoru atziņas par 4 – 5 gadu vecu bērnu attīstības likumsakarībām; 2) teorētiski atklāt skaņu izrunas traucējumu cēloņus un izpausmes vidējā pirmsskolas vecumā; 3) apzināt darba metodes priekšējo mēleņu fonētisko traucējumu korekcijas iespējām; 4) veikt pedagoģisko izmēģinājuma darbību, priekšējo mēleņu fonētisko traucējumu korekcijā, izmantojot artikulācijas vingrinājumus – pasakas. Hipotēze – priekšējo mēleņu fonētisko traucējumu korekcija būs sekmīgāka, ja logopēds, veicot koriģējoši attīstošo darbību, ievēros pirmsskolas vecuma bērnu vispārējās un runas attīstības īpatnības, veiks agrīnu skaņu izrunas traucējumu diagnostiku un logopēdiskajās nodarbībās regulāri izmantos skaņu izrunas traucējuma veidam atbilstošus artikulācijas vingrinājumus – pasakas. Diplomdarba autore, darba izstrādē, izmantojusi gan teorētiskās, gan empīriskās pētījuma metodes. Pētījuma teorētiskajā daļā darba autore analizē un apraksta 4 – 5 gadus veca bērna attīstību kopveselumā, valodas un runas attīstību, skaņu izrunas fonētisko traucējumu cēloņus, izpausmi un korekcijas iespējas. Kā arī aplūkojusi artikulācijas vingrinājumus – pasakas izmantošanu priekšējo mēleņu fonētisko traucējumu novēršanai. Pētījuma empīriskajā daļā tiek veikts logopēdiskās korekcijas darbs priekšējo mēleņu fonētisko traucējumu novēršanā vidējā pirmsskolas vecuma bērniem izmantojot artikulācijas vingrinājumus – pasakas. Tiek analizēti pētījumā iegūtie rezultāti. Pamatojoties uz pētījuma rezultātiem, izvirzītā hipotēze ir apstiprinājusies. Atslēgas vārdi – fonētiskie traucējumi, vidējā pirmsskolas vecuma bērni, priekšējo mēleņu izrunas traucējumi, artikulācijas vingrinājumi – pasakas, koriģējoši attīstošā darbība. Diplomdarba apjoms: 81 lappuses, 12 pielikumi, 67 izmantotie literatūras un informācijas avoti, 10 attēli un 14 tabulas. The author: Evita Lūse Theme of the work – Prevention of front lingual consonants pronunciation disorder for middle age preschool children using articulating exercises – fairy tales. The aim of the study: to explore and test in practice the articulation exercise – the effects of fairy tales for promoting the pronunciation of the front lingual consonants in the work of logopic adjustments. In order to achieve the aim, there were identified the tasks: 1)to explore the lessons of different authors on the development relationships between children at age from 4 to 5; 2)theoretically reveal the causes and manifestations of sound pronunciation disorders in the middle age of preschool children; 3)identify the working methods for correcting phonetic malfunctions of the front lingual consonants pronunciation; 4)performing pedagogical experimantal activity in the correction of the front lingual consonants pronunciation phonetic disorder, using articulating exercises – fairy tales. Hypothesis - the correction of the front lingual consonants pronunciation disorder will be more successful if the logopper complies with the general and the speech development features of preschool children during the remedial action, performs an early diagnosis of phonetic disturbance and regularly uses articualtion impairment exercises - fairy tales - in the logopic lessions. The author has used both theoretical and empirical study methods in the development of work. In the theoretical part of the study, the author of the work analyses and describes the development of a child of age from 4 to 5 in general, the development of language and speech, the causes and expressions of phonetic disorders and adjustment options. As well the author has looked into the articulation exercises – the use of the fairy tale to prevent the phonetic malfunction of the front lingual consonants pronunciation. In the empirical part of the study, a logopic correction work is carried out to prevent the phonetic disorder of front lingual consonants pronunciation, using articulating exercises – fairy tales – for middle age preschool children. The results of the study are analysed. Based on the results of the study, the hypothesis raised has been confirmed. Key words – phonetic disorder, children of middle preschool age, the pronunciation of fron lingual consonants, articualtion exercises – fairy tales, remedial development. Volume of work: 81 pages, 14 tables, 10 pictures, 12 attachments, 67 sources of literature and information used.