Abstraktā ekspresionisma izmantošana audzēkņu radošās darbības veicināšanai mākslas skolā
Autor
Mežzīle, Madara
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Utāns, Juris
Datum
2020Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Diplomdarba tēma ir “Abstraktā ekspresionisma izmantošana audzēkņu radošās darbības veicināšanai mākslas skolā”, to izstrādāja Madara Mežzīle. Darba autores mērķis ir teorētiski noskaidrot un praktiski pārbaudīt audzēkņu radošās darbības veicināšanas iespējas mācību tēmas “Abstraktais ekspresionisms” ietvaros vizuāli plastiskajās mākslas nodarbībās 4.-6. klasē. Diplomdarbs sastāv no ievada, iztirzājuma, kurā ietilpst piecas daļas, secinājumiem, izmantotās literatūras un avotu saraksta, divdesmit viena pielikuma. Ievadā tiek izvirzīts diplomdarba mērķis, uzdevumi un metodes. Iztirzājuma pirmajā daļā tiek izpētīti abstraktā ekspresionisma kustības aizsākumi, kā arī raksturīgās iezīmes, nozīmīgākie mākslinieki un viņu daiļrade, otrajā daļā tiek analizēta radošā darbība un tās veicināšana, trešajā daļā izskatīta mākslinieciski estētiskā attieksme pret abstraktu mākslas darbu, estētiskais pārdzīvojums un uztvere. Ceturtajā daļā aplūkoti izmantojamie paņēmieni un mākslinieciskās izteiksmes līdzekļi, taču piektajā daļā tiek aprakstīta pētījuma praktiskā daļa – sagatavotā uzdevumu kopa un analizēti pedagoģiskajā izmēģinājuma darbībā iegūtie rezultāti. Diplomdarba secinājumos ievietoti pētījuma rezultāti un diplomdarba ietvaros gūtās atziņas. Pirmajos trijos pielikumos iekļautas abstraktā ekspresionisma mākslinieku darbu reprodukcijas, ceturtajā – uzdevumu kopa. Piektajā, sestajā, septītajā pielikumā - pētījuma procesā izstrādātās anketas, astotajā – prezentācija. Devītajā, desmitajā un vienpadsmitajā pielikumā iekļauti audzēkņu darbi, vienpadsmitajā – izdales materiāls par krāsu psiholoģisko nozīmi, trīspadsmitajā un četrpadsmitajā pielikumā turpinājums audzēkņu darbiem. Piecpadsmitajā – audzēkņu sniegtais pašvērtējums. No sešpadsmitā līdz divdesmitajam pielikumam iekļautas vērtēšanas kritēriju izstrādātās sistēmas un audzēkņu vērtējumi. Divdesmit pirmajā pielikumā iekļauts darba autores praktiskais darbs. The subject of this Diploma Thesis is “Using abstract expressionism to promote pupils' creative activity in art school” which is written by Madara Mežzīle. The aim of this research is to find out theoretically and test in practice the possibilities for stimulating pupils' creative activity of the subject “Abstract Expressionism” in visually plastic art lessons in 4-6th grade. The diploma work consists of an introduction, a discussion of five parts, conclusions, a list of references and sources, twenty-one appendices. The introduction sets out the aim, tasks and methods of the diploma thesis. The first part of discussion explores the origins of the abstract expressionist movement as well as its characteristics, the major artists and their art, the second part explores the creative work and its promotion, the third part examines the artistic aesthetic attitude to abstract artwork, the aesthetic experience and perception. The fourth part deals with the techniques to be used and the means of artistic expression, but the fifth part describes the practical part of the research - the set of tasks prepared, and the results obtained in the pedagogical pilot activity. The conclusions of the diploma thesis covers the results of the research and the conclusions of the diploma thesis. The first three appendices contain reproductions of the works of abstract expressionist artists, the fourth - a set of tasks. In the fifth, sixth and seventh appendices - the surveys developed in the research process, the eighth - presentation. The ninth, tenth and eleventh appendices contain pupil art works, the eleventh - handouts of the psychological impact of colours, the thirteenth and fourteenth appendices continue the pupil art works. In the fifteenth - pupils' self-assessment. From the sixteenth to the twentieth are included systems developed for assessment criteria and pupil assessments. The twenty-first appendix contains the practical work of the diploma author.