Pusaudžu garīgās veselības, pašnovērtēto grūtību un dzīvesspēka sakarības
Автор
Petruseviča, Sabīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Martinsone, Baiba
Дата
2020Metadata
Показать полную информациюАннотации
Šī pētījuma mērķis ir noskaidrot sakarības starp pusaudžu garīgās veselības rādītājiem, pašnovērtētajām grūtībām četros nozīmīgos pusaudža dzīves aspektos (emocionālās grūtības, uzvedības problēmas, hiperaktivitāte / neuzmanība un problēmas attiecībās ar vienaudžiem) un dzīvesspēku, kā arī dzimumatšķirības garīgās veselības, pašnovērtēto grūtību un dzīvesspēka rādītājos pētāmajā grupā. Pētījumā piedalījās 215 pusaudži vecumā no 14 līdz 16 gadiem. Respondenti aizpildīja trīs aptaujas (CD-RISC-10, SDQ un GSCS garīgās veselības apakšskalu). Pētījuma rezultāti norāda, ka emocionālās grūtības, hiperaktivitāte / neuzmanība un problēmas attiecībās ar vienaudžiem prognozē garīgās veselības grūtības. Vislabāk garīgās veselības grūtības izskaidro tieši emocionālās grūtības (53%). Tika konstatētas arī dzimumatšķirības garīgās veselības grūtību, emocionālo grūtību un dzīvesspēka rādītājos pētāmajā grupā. The aim of this study is to find out the connections between adolescent mental health indicators, self-reported difficulties in four important aspects of adolescent life (emotional difficulties, conduct problems, hyperactivity / inattention and peer relationship problems) and resilience, as well as gender differences in mental health, self-assessed difficulties and resilience in the study group. The study involved 215 adolescents aged 14 to 16 years. Respondents filled in 3 surveys (CD-RISC-10, SDQ & GSCS mental health subscale). The results of the study indicate that emotional difficulties, hyperactivity / inattention, and problems with peers predict mental health difficulties. Mental health difficulties are best explained by emotional difficulties (53%). Gender differences in mental health difficulties, emotional difficulties and resilience were also found in the study group.