• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reliģisko simbolu un pamatpriekšstatu apguve vidusskolā

Thumbnail
View/Open
299-76783-Froloviceva_Valerija_vf09004.pdf (3.178Mb)
Author
Frolovičeva, Valērija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Mūrnieks, Andrejs
Date
2020
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba tēma ir „Reliģisko simbolu un pamatpriekšstatu apguve vidusskolā”. Darba mērķis ir aktualizēt reliģisko simbolu un pamatpriekšstatu apgūšanas nepieciešamību vidusskolas izglītības saturā. Mūsdienu sabiedrība ir izteikti multikulturāla, tādēļ kultūrizglītības uzdevums ir ne tikai kultūras mantojuma saglabāšana, bet arī veiksmīga starpkultūru dialoga veicināšana. Viens no svarīgākajiem kultūras elementiem ir reliģija, kas ievērojami ietekmē cilvēku domāšanas un uzvedība modeļus, caurvij dažādas kultūras mantojuma un jaunrades izpausmes formas – mākslu, literatūru, filosofiju, kino u.c. Atbilstoši mūsdienu izglītības pamatnostādnēm, tika izveidots mācību materiāls un tā apgūšanas paņēmienu kopums. Pētījumā tika pierādīts, ka, iepazīstot reliģiju simbolus un pamatpriekšstatus, iespējams izraisīt skolēnos interesi par reliģijām, tās salīdzinot, vērtējot un pētot to ietekmi uz sabiedrību un kultūru. Atslēgvārdi: kultūra, izglītība, reliģija, multikulturālisms, mantojums.
 
The aim of the bachelor’s paper „Acquiring Religious Symbols and Basic Ideas Knowledge for Secondary School” is – to show importance of the need of learning religious symbols and basic ideas in the secondary educational stage. Today's society is highly multicultural, so the task of cultural education is not only to preserve cultural heritage, but also to promote successful intercultural dialogue. One of the most important elements of culture is religion, which significantly influences the patterns of human thinking and behavior, permeates various forms of cultural heritage and creative expression – art, literature, philosophy, cinematic art, etc. The teaching material and its acquisition method were compiled according to the modern educational guidelines. The method puts forward a hypothesis that by getting acquainted with the symbols and basic ideas of religions, it is possible to acquire the initial knowledge in this field and develop the ability to apply it. Keywords: culture, education, religion, multiculturalism, heritage.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/50593
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV