Show simple item record

dc.contributor.advisorGavriļina, Margarita
dc.contributor.authorRačkova, Nadežda
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2020-06-30T01:06:17Z
dc.date.available2020-06-30T01:06:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.other76995
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/50615
dc.description.abstractMaģistra darbā tiek pētīta mazākumtautību 6.klases skolēnu mutvārdu monoloģisko prasmju pilnveide latviešu valodas stundās. Maģistra darba autore ir Nadežda Račkova. Šis pētījums ir aktuāls, jo pētījumu par skolēnu monoloģisko prasmju pilnveidošanu mazākumtautību skolēniem latviešu valodas apguvē ir samērā maz. Savukārt prasības, mazākumtautību skolēniem veidojot monoloģiskus izteikumus latviešu valodā (katrā valodas apguves posmā), ir daudz augstākas nekā svešvalodā, tās ir tuvu prasībām dzimtajā valodā. Tomēr didaktiskie veidi, kā izpildīt šīs prasības, atšķiras no dzimtajā un svešvalodu metodikā pieņemtajiem. Pētījuma mērķis ir izpētīt mazākumtautību 6. klases skolēnu mutvārdu monoloģiskās runas pilnveidošanas didaktiskās iespējas latviešu valodā. Maģistra darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās. Teorētiski tiek analizēts lingvālas personības jēdziens, monoloģiskās runas loma latviešu valodas apguves procesā; apkopota zinātnieku lingvodidaktiskā pieredze, kuras uzmanības centrā ir metodes un paņēmieni skolēnu monoloģisko prasmju pilnveidošanai otrajā valodā; raksturotas grūtības, ar kādām sastopas skolēni, veidojot mutvārdu tekstus otrās valodas apguves procesā. Pētījums balstīts uz J. Karaulova, V. Vinogradova, I. Halejevas, N. Gaļskovas, N.Gezas, Z. Anspokas, I. Alekses, V.Strautiņas, D. Šulces un citu autoru teorētiskajām atziņām. Maģistra darba empīriskajā daļā ir apkopoti un analizēti Latvijas latviešu valodas skolotāju anketēšanas rezultāti, 6. klases skolēnu mutvārdu monoloģiskās runas novērtēšanas rezultāti. Izstrādāti pamatoti ieteikumi latviešu valodas skolotājiem mazākumtautību 6. klases skolēnu mutvārdu monoloģisko prasmju pilnveidei latviešu valodas stundās. Šī pētījuma rezultātus var izmantot latviešu valodas skolotāji mazākumtautību skolās, kā arī maģistra darbā noformulētos didaktiskos ieteikumus var uzskatīt par papildus didaktiskiem materiāliem, kurus var izmantot komplektā ar mācību grāmatu “Latviešu valoda 6. klasei mazākumtautību skolā”.
dc.description.abstractThe Master's thesis examines the oral monological skills improvement among sixth graders of national minorities at Latvian language lesson. The author of the master's work is Nadezhda Rachkova. This study is current, because there are less studies that are devoted to the improvement of students’ monologic skills of minorities students who learn Latvian language, but the requirements for minorities students when forming monologic expressions in Latvian (in each stage of mastering the language) are much higher than in a foreign language, they are close to the requirements in native language. However, the didactic ways how to achieve these requirements differ from those that are assumed in the methods of native and foreign languages. The aim of the study is to research the didactic possibilities to improve the verbal monologic speech in Latvian language of minorities students from grade 6. The master paper consists of two parts – theoretical and empiric. The meaning of lingual personality, role of monologic speech during the process of learning Latvian is analysed theoretically; linguodidactic experiences of scientists are summarized where methods and techniques for improvement of students’ monologic skills in second language are in the centre; difficulties are characterized that the students encounter when creating verbal texts during learning a second language. The study is based on theoretical opinions of J. Karaulovs, V. Vinogradovs, I. Halejeva, N. Gaļskova, N.Geza, Z. Anspoka, I. Alekse, V.Strautiņa, D. Šulce, and other authors. Results of questionnaires of Latvian language teachers and results of assessment of verbal monologic speech of students from grade 6 are summarized and analysed in the practical part of the maser paper. Justified recommendations are developed for teachers of Latvian language to improve the verbal monologic speech of minorities students from grade 6 during lessons of Latvian language. The results of this study can be used by teachers of Latvia language in minorities schools, and the formulated didactic recommendations in the master paper can be regarded as additional didactic materials that can be used along with the textbook Latvian for grade 6 in minorities schools.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPedagoģija
dc.subjectskolēna lingvāla personība
dc.subjectrunāšana
dc.subjectmutvārdu monoloģiskā runa
dc.subjectbilingvāla izglītība
dc.subjectlatviešu valoda mazākumtautības skolās
dc.titleMazākumtautību 6.klases skolēnu mutvārdu monoloģisko prasmju pilnveide latviešu valodas stundās
dc.title.alternativeOral monological skills improvement among sixth graders of national minorities at Latvian language lessons
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record