Vizuālo vaicājumu ģenerēšana no tekstuālās formas
Autor
Pīre, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Datorikas fakultāte
Advisor
Čerāns, Kārlis
Datum
2020Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Pieaugot datu apjomam tīmeklī, ir nepieciešami piemēroti rīki informācijas atrašanai. Lai izpildītu vaicājumus pār RDF grafiem, tiem ir jāatbilst SPARQL sintaksei. Pastāv vairāki rīki, kas ļauj būvēt vaicājumus no grafiskiem elementiem un automātiski pārveidot tos par tekstuāliem SPARQL vaicājumiem, viens no šādiem rīkiem ir ViziQuer. Taču sarežģītāks uzdevums ir automātiski vizualizēt tekstuālus vaicājumus. Darba mērķis ir veikt sistemātisku analīzi par SPARQL vaicājumu vizualizācijas iespējām ViziQuer notācijā un novērtēt, kurās situācijās izstrādes stadijā esošais vizualizācijas algoritms spēj vaicājumus vizualizēt veiksmīgi un kurās neveiksmīgi, kā arī iezīmēt iespējamos risinājumus neveiksmīgas vizualizācijas gadījumā. Rezultātā ir izveidota vaicājumu kopa, kura ir praktiski izmantojama tālākā ViziQuer rīka pilnveidē. Atklātajām nepilnībām ir doti ieteikumi to novēršanai un sniegti ierosinājumi vizuālās notācijas papildināšanai. As the amount of data on the web increases, appropriate tools for finding information are needed. To execute queries over RDF graphs, they must conform to the SPARQL syntax. Several tools exist that allow to build queries from graphical elements and automatically convert them to textual SPARQL queries, one of them is ViziQuer. However, more complex task is to automatically visualize textual queries. The purpose of thesis is to perform a systematic analysis of SPARQL query visualization possibilities in ViziQuer notation and to assess in which cases the visualization algorithm is able to visualize queries successfully and in which cases unsuccessfully, as well as to mark possible solutions in case of unsuccessful visualization. In result a set of queries have been created that can be used in further development of ViziQuer. For discovered shortcomings recommendations are given for their elimination and suggestions for supplementing the visual notation are also provided.