Patērētāju uzvedība kredītu tirgū
Autor
Lejniece, Ilona
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Rigerts, Andris
Datum
2012Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
ANOTĀCIJA
Promocijas darba mērķis ir izpētīt patērētāju uzvedību un lēmuma pieņemšanas procesu kredītu tirgū un, pamatojoties uz teorētisko un empīrisko pētījumu rezultātiem, izstrādāt priekšlikumus kredītattiecību uzlabošanai.
Promocijas darba pirmā nodaļa veltīta patērētāju uzvedību ietekmējošo faktoru un patērētāju uzvedības koncepciju analīzei, kā arī indivīdu dzīves ciklu iedalījumu koncepciju izpētei. Otrajā nodaļā tiek analizēta fizisku personu aptauja, apkopoti aptaujas dati, veikti statistisko rādītāju aprēķini, lai noskaidrotu faktoru ietekmi uz patērētāju uzvedību un lēmumu pieņemšanas procesu, uzņemoties un pildot kredītsaistības. Trešajā nodaļā apkopoti ekspertu aptaujas dati, veikti statistisko rādīju aprēķini, lai noskaidrotu prioritārās kredītņēmēju vajadzības kredītu tirgū atkarībā no vecuma grupas, kā arī prioritāros mārketinga pasākumus, kas ietekmē kredītņēmēju lēmumu veidot kredītattiecības, atkarībā no vecuma grupas. Ceturtajā nodaļā autore izstrādā kredītattiecību vadības metodiku.
Promocijas darba ietvaros veikts dažādu faktoru ietekmes izvērtējums attiecīgajā indivīda dzīves cikla posmā, formulēti patērētāju uzvedības, kredītattiecību un kredītattiecību vadības jēdzieni, izveidoti kredītņēmēju tipi un izstrādātas mārketinga stratēģijas, par pamatu ņemot kredītņēmēju vecumposmu atšķirības un īpatnības. Kredītattiecību vadības metodikas un patērētāju vecumposmu padziļināta analīze pierādīja, ka dažādu vecumu kredītņēmēju attieksme pret kredītsaistībām ir atšķirīga, līdz ar to arī patērētāju prioritārās vajadzības kredītu tirgū katrā vecumposmā ir atšķirīgas, kā arī mārketinga komunikācijas kā ārējie kairinātāji uz katru kredītņēmēju vecumposmu iedarbojas dažādi.
Promocijas darba teksts izklāstīts 259 lappusēs. Promocijas darbā ietverti 64 attēli, 37 tabulas un 20 pielikumi. Izmantotās literatūras un avotu sarakstā iekļautas 154 vienības.
Atslēgas vārdi: patērētāju uzvedība, kredītu tirgus, kredītattiecību vadība, kredītņēmēju tipi ABSTRACT
The aim of the doctoral dissertation is to investigate consumer behaviour and decision- making process in the credit market, and based on the results of theoretical and empirical research, to work out proposals for the improvement of credit relations.
The first chapter of the dissertation provides both the analysis of factors having an impact on consumer behaviour and an overview of the theoretical concepts of consumer behaviour as well as the study of concepts of the life-cycle of human individuals. The second chapter contains the analysis of the collected data from the questionnaire of private individuals. The statistical indicators were processed in order to highlight the impact of factors on consumer behaviour and decision -making process when assuming and fulfilling credit liabilities. The third chapter provides the data from experts’ questionnaire. The processing of statistical indicators is performed to highlight the prioritary needs of borrowers in the credit market depending on various age- groups as well as the respective marketing activities influencing the borrowers’ decision to enter credit relationship depending on age- group. The fourth chapter presents the methodic of credit relations management worked out by the author of the dissertation.
The research within the framework of the dissertation has led to the assessment of different factors having an impact on consumer behaviour during the certain life-cycle of an individual. The principles of consumer behaviour, credit relations and their management have been formulated. The types of borrowers and marketing strategies have been worked out based on differences and peculiarities of borrowers’ age-groups. The detailed analysis of credit management methodic and borrowers’ age-groups has proved that the attitude towards credit relations differs in various age-groups. Consequently, the prioritary needs of the consumers in credit market are different either, and the marketing communications as the external driver have a different impact on borrowers’ each age-group.
The text of the dissertation has 259 pages. The dissertation contains 64 figures, 37 tables and 20 appendixes. The list of literature and information sources used comprises 154 units.
Key words: customer behaviour, credit market, credit relations management, types of borrowers