Latvijas autoceļu remontdeficīta samazināšana
Autor
Rijkure, Astrīda
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Škapars, Roberts
Datum
2012Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
ANOTĀCIJA.
Promocijas darba mērķis ir, izpētīt autoceļu resursu sadales problēmas, atklāt
pozitīvos momentus un trūkumus ceļu uzturēšanas un resursu sadales shēmā, kā arī
izstrādāt priekšlikumus Latvijas autoceļu remontdeficīta samazināšanai.
Darbs ir sakārtots trīs apjomīgās nodaļās, atbilstoši darba uzdevumiem.
Pirmajā nodaļā autore apskata virkni pamatjautājumu, kas saistīti ar autotransporta
nozares nozīmi Latvijas tautsaimniecībā. Tiek noteiks transporta nozares mērķis un
galvenie šī mērķa sasniegšanai izvirzītie stratēģiskie virzieni un uzdevumi, tiek
noteiktas transporta nozares stiprās un vājās puses, iespējas un draudi. Tiek noteiktas
galvenās transporta nozares attīstības tendences. Tiek salīdzināta autoceļu uzturēšanas
sistēma Latvijā un citās Eiropas valstīs. Šajā nodaļā autore analizē autoceļu
ekonomisko nozīmi, tiek sniegts ieskats Latvijas autoceļu attīstības vēsturē,
uzturēšanas sistēmā. Autore šajā nodaļā salīdzina autoceļu finansēšanas metodes
Latvijā un citās pasaules valstīs, analizējot dažādu autoru veiktos pētījumus, autore
izstrādāja Latvijas autoceļu nākotnes finansēšanas shēmu. Šajā nodaļā autore izvērtēja
iespējas realizēt valsts un privātās partnerības projektus uz Latvijas autoceļiem,
identificējot risku novērtēšanas nozīmību autoceļu nozarē un citu valstu pieredzi šo
risku identifikācijā un noteikšanā. Tiek identificētas Valsts un privātās partnerības
projektu priekšrocības, tiek veikta Valsts un privātās partnerības projektu
salīdzināšana ar tradicionālo valsts iepirkumu. Autore šajā nodaļā apskata ceļu
būvniecības projektu kvantitatīvās analīzes ekonomisko izvērtēšanu. Kā arī
iepazīstina ar citu Eiropas valstu pieredzi Valsts un privātās partnerības projektu
realizācijā.
Otrajā nodaļā ir apskatīts autoceļu uzturēšanas, būvniecības un finansēšanas
nodrošināšana Latvijā. Tiek detalizēti izanalizēts autoceļu finansējums, tā avoti un
izlietojuma mērķi. Tiek vērtēta autoceļu būvniecības kvalitāte un identificētas
autoceļu būvniecības izmaksas Veikta salīdzinoša analīze visām trijām Baltijas
valstīm, kā arī sniegts neliels ieskats citu Eiropas valstu autoceļu finansēšanas līmenī,
kā arī analizēta iespēja autoceļu attīstībai piesaistīt Eiropas struktūrfondu līdzekļus.
Veikta analīze, kā satiksmes organizācija ietekmē negadījumu skaitu uz Latvijas
autoceļiem, un novērtēts kādus zaudējumus satiksmes negadījumi nodara Latvijas
tautsaimniecībai.
Trešajā nodaļā ir izstrādāti priekšlikumi Latvijas tautsaimniecības nozares –
Latvijas autoceļu attīstībai. Ir attēlota nākotnes perspektīva, kā autoceļi attīstīsies, no
kādiem avotiem būtu iespējams papildināt Valsts autoceļu fondu. Ir novērtēta Latvijas
autoceļu nozīmība kopējai Latvijas tautsaimniecības attīstībai. Latvijas, kā tranzīta
zemes attīstība – tranzīta autoceļu tīkla tālāka attīstība. Analizētas iespējas attīstīt
Latvijas autoceļus izmantojot Valsts un privātās partnerības projektus. Autore šajā
nodaļā izstrādā ieguldīto investīciju autoceļu nozarē uzturēšanas metodiku. Šajā
nodaļā ir izstrādāta ceļu uzturēšanas un attīstības finansējuma izvērtēšanas metodika,
kā arī izstrādāti priekšlikumi Latvijas autoceļu finansēšanas un attīstības shēmai.
Darba noslēguma daļā tiek formulēti secinājumi un izvirzīti priekšlikumi autoceļu
attīstības un resursu sadales metodikas pilnveidošanai un remontdeficīta
samazināšanai Latvijā.
Promocijas darba pamatteksts ir izklāstīts uz 207 lappusēm un ilustrēts ar 50
attēliem un 43 tabulām. Literatūras un avotu sarakstā ir iekļautas 134 literatūras
vienības. Annotation.
The aim of the dissertation is to explore resource allocation problems for motor roads,
reveal positive aspects and drawbacks in road maintenance and resource allocation
scheme, as well as elaborate proposals for decreasing the deficit of motor road repairs
in Latvia.
The paper is composed in three large sections, according to the tasks.
In the first section the Author considers number of basic issues related to the meaning
of the motor transport sector in the economy of Latvia. The aim of transport sector
and the main strategic directions and tasks for achieving the aim are being set, the
strengths, weaknesses, opportunities and threats of the sector are analyzed as well.
The main trends of the development of the transport sector are determined. The
comparison of the motor road maintenance system of Latvia with the motor road
maintenance systems in other European Union countries has been performed. In this
section the Author analyses the economic meaning of the motor roads and provides
the insight in the history of the development of the motor roads and maintenance
system in Latvia. The Author in this section compares motor roads financing methods
in Latvia and other countries. Analysing the researches performed by other authors,
the Author elaborated the future motor road financing scheme in Latvia. In this
section the Author evaluated possibilities to implement public- private partnership
projects on the motor roads of Latvia, identifying the importance of risk assessment in
the motor road sector and the experience of other countries in the assessment and
identification of risks. The advantages of public- private partnership projects are being
identified and the comparison of the public- private partnership projects with the
traditional public procurement was performed. The Author in this section considers
economic evaluation of the motor road construction project quantitative analysis. And
in addition presents the experience of other countries in realization of the publicprivate
partnership projects.
In the second section the motor road maintenance, construction and financing
ensuring in Latvia is evaluated. Motor road financing, its sources, and spending aims
are thoroughly analyzed. The quality of motor roads is evaluated and motor road
construction costs are identified. The comparison analysis for all three Baltic States is
performed, as well as some insight is given in the financing level of the other
European countries for motor roads. The Author has performed an analysis on
possibility to attract European Union Structural funds. The analysis on how the
organization of traffic impacts the number of accidents on the motor roads of Latvia
has been performed and has been assessed what losses road accidents causes for
economy of Latvia.
In the third section are elaborated proposals for the development of the motor roads of
Latvia -sector of the economy of Latvia. The future perspective is presented- how
motor roads will develop and from which sources it will be possible to increase the
State Road Fund of Latvia. The importance of the motor roads in the development of
whole economy of Latvia has been evaluated. Development of Latvia as transit
country means further development of transit road networks. The possibilities to
develop Latvian motor roads using public- private partnerships have been analyzed as
well. The Author in this section elaborates methodology of maintenance of
investments in the motor road sector. In this section, the road maintenance and
development financing evaluation methodology has been elaborated, as well as
presented proposals for the road maintenance and development financing scheme of
Latvia.
In final part, conclusions are formulated and proposals are presented in order to
improve the motor road development and resource allocation methodology and to
decrease the deficit of motor road repairs in Latvia.
The dissertation