Equity and Quality in Primery Education of Latvia
View/ Open
Author
Johansone, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kangro, Andris
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Promocijas darbā galvenā uzmanība pievērsta vienlīdzīgi augstas kvalitātes
izglītības nodrošināšanas visām skolēnu grupām iespēju izpētei Latvijas sākumskolas
izglītības pakāpē. Izmantoti divu IEA pētījumu (PIRLS 2006 un TIMSS 2007) dati. Būtisks
izglītības kvalitātes aspekts Latvijā ir saistīts ar pilsētu un lauku skolēnu sasniegumu
atšķirībām. Ģimeņu sociāli ekonomiskais statuss ir vissvarīgākais skolēnu sasniegumus
ietekmējošais faktors, tomēr ar atšķirībām skolēnu sociāli ekonomiskajā statusā vien nevar
izskaidrot skolēnu sasniegumu atšķirības pilsētās un laukos. Latvijas sākumskolas izglītības
sasniegumu nepietiekamā vienlīdzība ir saistīta ar sociāli ekonomiskā statusa atšķirībām
skolu līmenī. Urbanizācijas efektu izskaidro sociāli ekonomiskā statusa krasākas atšķirības
tieši laukos. The research of this promotion paper focused on equity of achievement in primary
education in Latvia. Data from two IEA studies (PIRLS 2006 and TIMSS 2007) were used.
Poor educational equity in Latvia is because of rural-urban disparities in student
achievement. Socio-economic status is the most important determinant of student
achievement, but socio-economic backgrounds of individual students cannot explain the
urbanization effect. Low achievement equity in education is a problem of segregation by
socio-economic status, and the urbanization effect is significant mostly because the
segregation is more obvious in the rural areas of Latvia. Almost half of the originally stated
urbanization effect was explained by controlling for the proportions of disadvantaged
students in different schools.