Paaugstinātas grūtības eksperimentālie un demonstrējumu pētnieciskie uzdevumi vidusskolēniem
View/ Open
Author
Paulins, Paulis
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāte
Date
2013Metadata
Show full item recordAbstract
Promocijas darbā apkopoti 12 gados (2001. - 2012.) skolēnu Valsts fizikas olimpiādes 3. posmam (valsts līmenis) izveidotie eksperimentāli veicamie uzdevumi un eksperimentu demonstrējumu uzdevumi 9., 10., 11. un 12. klasēm. Lielākā daļa no tiem ir autora speciāli šim mērķim radīti oriģināli uzdevumi. Visi uzdevumi tika realizēti gan kā jaunas iekārtas, gan kā
uzdevumu formulējumi. Nelielai daļai (aptuveni 20%) uzdevumu tika izmantotas citu autoru idejas. Visiem uzdevumiem veikta aprobācija praksē,
izmantojot tos Valsts fizikas olimpiādē (100 kolēniem ik gadu). Uz pieredzes bāzes ir izstrādāti principi paaugstinātas grūtības eksperimentālu
uzdevumu izveidei. Darba aktualitāti nosaka nepieciešamība tiem jauniešiem, kas plāno studēt dabaszinātnes, gūt nepastarpinātu eksperimentālo pieredzi, attīstīt uz tās bāzētu radošu domāšanu un veidot fizikālo procesu izjūtu. Uzdevumi ir sagrupēti, tiem izveidots vienots stils. Tie ir noderīgi gan
skolēniem kā izglītojoši zinātniski pētnieciski darbi, gan studentiem un skolotājiem. Experimental tasks and experiment demonstration tasks for grades 9, 10,11 and 12, created for the 3rd stage (state level) of the State Physics Olypmiad for Pupils during 12 years (2001-2012) are summed up in this dissertation. The biggest part of them are original tasks specially created by
the author for this purpose. All the tasks were carried out both as new equipments and definitions of the tasks. The ideas of other authors were used
for a small part (20%) of the tasks. The approbation in practice was done for all the tasks, using them in the State Physics Olypmiad (for 100 pupils every
year). Basing on the experience, the principles are worked out for the creation of experimental tasks with heightened complexity. The topicality of the work is determined by the necessity of the young people, who plan to study the natural sciences, to gain an immediate experimental experience, to
develop a creative thinking based on this experience and to form a sense of the physical processes. The tasks are grouped, a common style is created for
them. They are useful both for the pupils as educating scietnific research tasks and for students and teachers.