Tēlotājmākslas objekta verbālā reprezentācija XX gs. sākuma latviešu dzejā
Автор
Brēmere, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Sproģe, Ludmila
Дата
2013Metadata
Показать полную информациюАннотации
Promocijas darba tēmu ,,Tēlotājmākslas objekta verbālā reprezentācija XX gs. sākuma
latviešu dzejā” visprecīzāk raksturo jēdziens ,,ekfrāze”– mākslas darba apraksts literārā tekstā.
Jēdziens ieņēmis stabilu vietu mūsdienu literatūrzinātnē, tomēr joprojām tiek traktēts un
interpretēts dažādi – visbiežāk šī jēdziena robežas tiek paplašinātas, par ekfrāzi dēvējot jebkādu
tēlotājmākslas objekta un tā verbālās reprezentācijas saskarsmes fenomenu.
Pētījuma pamatproblēma: vizuālā tēla transformācija verbālā tēlā, tās veidi, līdzekļi,
paņēmieni. XX gs. sākumā līdz ar fundamentālajām izmaiņām tēlainajā domāšanā, modernisma
realizēto mākslu mijiedarbību un sintēzi, un reproducēšanas iespējām iezīmējas attēliskā
pavērsiena pirmās kontūras, kas visspilgtāk reprezentējas dzejā. Pētījumā analizēta E.Virzas,
V.Eglīša, V.Damberga, A.Austriņa, J.Akuratera, L.Laicena, A.Kurcija, A. Švābes, V. Dāvida
dzeja. The theme of the PhD thesis The Verbal Representation of a Fine Art Object in the
Latvian Poetry of Early 20th Century is characterized by a concept “ekphrasis”– a description of
an art object in a literary text. In the last years the concept of ekphrasis has acquired a stable
place in the modern literary studies. Often the borders of the concept are broadened, the
ekphrasis being defined as any phenomenon of contact between an art object and its verbal
representation.
The main problem of the research: transformation of a visual image into a verbal image,
its types, means, and techniques. At the beginning of the XX century together with the
fundamental changes in artistic thinking, with the realized in modernism synthesis and
interaction of various kinds of art, and with the possibilities of reproduction, the first contours of
pictorial turn appeared, being represented most brightly in poetry. The assumption is discussed
on the basis of the analysis of poetic texts by E.Virza, V. Eglītis, V. Dambergs, A.Austriņš,
J.Akuraters, L.Laicens, A.Kurcijs, A. Švābe, V.Dāvids.