Zēnu tekstizpratības uzlabošanas iespējas izglītības vadības kontekstā
Autor
Ozola, Antra
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Geske, Andrejs
Datum
2012Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Promocijas darba pētījuma mērķis - pamatojoties uz teorētiskajām atziņām par cēloņiem,
kāpēc atšķiras zēnu un meiteņu mācību sasniegumi, izpētīt zēnu sasniegumu tekstizpratībā
uzlabošanas iespējas, kompensējot bioloģiski noteikto dzimuma faktoru ar sociāliem
faktoriem, tādējādi panākot, lai pētījuma rezultātus varētu izmantot par informatīvo bāzi
izglītības vadības lēmumu pieņemšanā, veidojot uz pierādījumiem balstītu izglītības politiku.
Pētījuma bāze - Starptautiskā lasītprasmes novērtēšanas pētījuma PIRLS 2006 dati par 4.
klašu skolēniem.
Pētījuma rezultātā konstatēts, ka samazinot atšķirības starp dzimumiem pirmsskolas
prasmēs, attieksmē pret lasīšanu un lasīšanas aktivitātēs ārpus skolas, iespējams samazināt
arī sasniegumu starpību starp dzimumiem tekstizpratībā.
Promocijas darbs izstrādāts Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas
fakultātē.
Atslēgvārdi: tekstizpratība, sākumskola, dzimumatšķirības, starptautiskā salīdzinošā
izglītības pētniecība, uz pierādījumiem balstīta izglītības politika The objective of study was, basing on the theoretical knowledge of the causes of differences
between boys and girls learning achievements, to explore the possibilities of improving boys’
reading literacy achievement by compensating the biologically determined sex with different
social factors, attaining that the results could be utilized as informational basis in decision
making in education management when developing an evidence-based policy.
The research is based on data about 4th grade students form the Progress in International
Reading Literacy Study PIRLS 2006.
Results of the study show that if differences between genders in preschool skills, attitude
towards reading and out of school reading activities are reduced, gender gap in reading
literacy achievement decreases.
The doctoral thesis is developed in the University of Latvia, Faculty of Pedagogy, Psychology
and Art.
Key words: reading literacy, gender differences, primary school, international comparative
studies in education, evidence-based policy in education