Latvijas svešvalodu skolotāju izglītība 21.gadsimtā
Автор
Rimšāne, Inta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Blūma, Dainuvīte
Дата
2010Metadata
Показать полную информациюАннотации
Promocijas darba mērķis ir izpētīt Latvijas svešvalodu skolotāju izglītības atbilstību mūsdienu kvalitātes principiem, kas akcentē nepieciešamību pāriet uz zināšanām un kompetencēm kā studiju rezultātiem. Kā pētījuma bāze tika izmantotas visas (trīs) Latvijas augstākas izglītības mācību iestādes, kurās tiek īstenota svešvalodu skolotāju izglītības programmas (bakalaura grads + profesionālā kvalifikācija), docētāji, trešo un ceturto kursu studenti un skolu direktori no trīs rajoniem, kuros atrodas augstskolas un universitātes. Pētījuma laikā tika izanalizēta zinātniski teorētiskā literatūra, kas saistīta ar pētījuma tēmu, svešvalodu skolotāju izglītības vēsturiskā attīstība Eiropā, ASV un Latvija, raksturoti virzitājspēki un galvenie pilnveides virzieni, kas nosaka svešvalodu skolotāju izglītības kvalitāti Rietumvalstīs un Latvijā, izveidots pārmaiņu un rezultātu plānošanas modelis esošo problēmu definēšanai un risināšanas ceļu noteikšanai svešvalodu skolotāju izglītībā, noskaidrots Latvijas skolu direktoru, docētaju un studentu viedoklis par topošo svešvalodu skolotāju izglītības kvalitātes atbilstību 21. gadsimta skolas attīstības tendencēm un nepieciešamajiem pārmaiņu virzieniem skolotāju izglītība. Pētījuma rezultāti liecina, ka svešvalodu skolotāju studiju programmu pānošana Latvijā ir vērsta uz iekšējo vidi, ignorējot ārējās vides faktorus. Svešvalodu skolotāju izglītības programmas piedāvā pārsvarā teorētiskus studiju kursus, tādējādi radot neatbilstību starp piedāvāto svešvalodu skolotāju izglītību un mūsdienu skolas vajadzībām. Darbs sastāv no ievada, 3 nodaļām, nobeiguma un 13 pielikumiem. Kopējais darba garums 162 lappuses (bez pielikumiem). Darbā tika izmantoti 218 zinātniskie avoti angļu un latviešu valodā. The promotion paper “Latvia’s Foreign Languages Student Teachers’ Education for
the 21st century” investigates the relevance of Latvia’s foreign languages student
teacher education to the contemporary quality principles concerning the professional
knowledge and competences identified as study outcomes. The research base was all
three higher education institutions which offer the professional study program
"Teacher of foreign languages”, lecturers and school principals in Latvia.
The author analysed the scientific and theoretical literature related to the
research theme, the evolution of the theoretical foundations in teacher education in
Europe, USA and Latvia, determined the main fields of change in foreign language
student teacher education of the West and Latvia, developed the change and outcomes
planning model which defines the existing problems and proposes the fields of change
in foreign language teacher education, determined the driving forces and investigated
the opinion of school principals, lecturers and students regarding the relevance of
student teachers’ education quality to the development trends of the 21st century
school.
The author concludes that in Latvia, planning the foreign language teacher
education programs pays the greatest attention to the inner forces ignoring the needs
of the outer forces. The programs mostly offer the theoretical study courses creating
the irrelevance between the teacher education and the needs of the contemporary
school.
The paper consists of an introduction, 3 chapters, conclusion and 13 appendices.
The total amount of the work is 162 pages (excluding appendices). Overall, 218
scientific sources in English and Latvian were analyzed.