5-6 gadīgu bērnu pētniecisko prasmju pilnveide dabaszinātņu mācību jomā
Автор
Poriete, Evija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vociša, Rūta
Дата
2020Metadata
Показать полную информациюАннотации
Darba autore Evija Poriete kvalifikācijas darbā “5-6 gadīgu bērnu pētniecisko prasmju pilnveide dabaszinātņu mācību jomā” analizē teorētiskās atziņas par bērnu attīstību, pētnieciskajām prasmēm, sniedz pētījuma aprakstu par bērnu pētniecisko prasmju pilnveidi dabaszinātņu mācību jomā, kā arī analizē iegūtos rezultātus. Pētījuma mērķis- pētīt 5-6 gadīgu bērnu pētniecisko prasmju pilnveidi dabaszinātņu mācību jomā. Darba autore pētījuma sākumā veica bērnu pētniecisko prasmju novērtējumu pēc izvirzītiem kritērijiem un rādītājiem. Empīriskā pētījuma laikā tika vadītas vairākas nodarbības, kurās bērni veica eksperimentus- audzēja pelējumu, sēja sēklas ārā, kā arī izzināja domino principu. Pēc nodarbībām bērni tika novērtēti, un darba autore veica iegūto rezultātu analīzi, novērtējot izmantoto mācību metožu, paņēmienu un darba organizācijas formu efektivitāti bērnu pētniecisko prasmju pilnveidē, kā arī katra bērna individuālos sasniegumus. Pētījumā iegūtie dati liecina, ka bērni visaugstāk ir novērtēti kritērijā, kas paredz bērnu praktisku darbošanos no pētījuma tēmas izvēles līdz pat pētījuma īstenošanai (ieskaitot), savukārt bērnu pētniecisko prasmju pilnveidei lielāka uzmanību ir jāvelta bērnu stāstīšanas prasmes par pētījuma rezultātu sekmēšanai. Kvalifikācijas darbam ir 54 lapaspuses, 12 attēli, 6 tabulas. Literatūras un avotu sarakstā ir norādītas 26 bibliogrāfiskās un citas vienības. Atslēgas vārdi: pētnieciskās prasmes, pētniecisko prasmju pilnveide, pētniecība, dabaszinātņu mācību joma, pirmsskola. Evija Poriete performs analysis of theoretical research of children development, inquiry skills, provides description of the conducted research of preschoolers inquiry skills development, performs analysis of data obtained in the qualification paper “Development of 5-6 Years Old Preschoolers Inquiry Skills in Science”. The aim of the conducted research is to study development of 5-6 years old preschoolers inquiry skills in science. At first the author evaluated preschoolers inquiry skills by skills criteria, indicators and created levels. During conducted research the author led several classes where children performed science based experiments- grew mold, sowed seeds outdoors in autumn conditions and found out the Domino effect. The author evaluated children during and after performed experiments. The data obtained were used for impact analysis of applied teaching methods, techniques, forms of training organization and individual assesment of each child. Data obtained show that preschoolers get higher achievement in criteria for practical work including topic selection by children and performing of experiment. More attention needs to be paid to development of inquiry skills component that reffers to skills of reporting research results. Qualification paper contains 54 pages, 12 pictures, 6 tables and 26 units in the list of literature and sources. Key words- inquiry skills, development of inquiry skills, research, science, preschool.